INNHOLD

"Norsk Fiskerinæring" nr. 10/11 – 2012

 

 

Auksjonssystemet reduserer totalkaka
I dag leder han verdens største pelagiske konsumprodusent. I 1990 spilte han cupfinalen for Fyllingen mot Rosenborg. Det var en tøff oppgave. Med stor overkapasitet i pelagisk sektor og en sildebestand på rask vei mot stupet, er dagens utfordringer vel så krevende. Sildelagets auksjoner gjør ikke oppgaven lettere.


Knallhard kritikk
Fiskerimyndighetene får kritikk fra alle hold. Lisbeth slipper heller ikke unna. Myndigheter og næring har aldri vært mer på kollisjonskurs.


Høy vekst, lav inntjening
Fôrindustrien i Norge består av fire selskaper og ni fabrikker. De produserer mer enn noen gang, men tjener for lite penger. Nå kaster også Marine Har-vest seg inn i konkurransen.



Smolt på 1 kilo
Det blir dyrt, men vil redusere dødeligheten og antall fisk på rømmen. Stor smolt kan koste mer enn den smaker. Noen leker likevel med ideen.


  Les også  

Flytter hjem til Bergen
North Atlantic Seafood Forum flytter til Bergen. Konferansen i 2013 blir bedre enn noen gang og arrangeres som vanlig tidlig i mars.

Passe på-personane blir fleire
Øystein Sandøy er oppgitt over «passe på-personane», som bare blir flere og flere. Det er snart ikke plass til «finne på-personer».

Rock’n roll i fiskemelbransjen?
2013 kan bli et gullår for norske fiskemelprodusenter, spår Kolbjørn Giskeødegård. Men stiger prisene for mye kan rekylen bli vond.

Silkeveiens renessanse
Dubai posisjonerer seg som knutepunkt for handelen mellom Europa og landene i Asia langs «silkeveien». I dag er det lite fisk. Det vil endre seg, tror Oli Samro.

Fish & chips
Britene går aldri lei. Vi har besøkt en av de største entusias­tene, og han som kanskje lager Storbritannias beste fish & chips. 11.000 utsalg sloss om tittelen.

Oljeleting i nord
Ola Borten Moe slapp katta ut av sekken. Harald Østensjø mener det er galimatias å åpne Nordland 6. Og han blir enda mer provosert når statsrådens rådgiver begynner å snakke om Nordland 6 og Troms 2, og sjansen for å åpne også disse omstridte feltene.

De få som teller
Vi selger fisk og sjømat til 130 land. Men det er de få og store som teller. Markedskonsentrasjonen er sterk for de aller fleste av våre sjømatprodukter.

Island tar etter
Det har tatt tid, men nå kommer Island etter. Petur Bjarnason tror våre naboer i vest omsider hatt fått øynene opp for felles markedsføring. Norges sjømatråd blir kanskje modellen.

40 milliarder i egenkapital
De børsnoterte sjømatselskapene har ca. 40 milliarder kroner i egenkapital. Det gir en egenkapitalandel på nesten 50 prosent.

Verdens fremste sjømatnasjon?
Det står mye riktig i HAV21. Men Erik Hempel savner nytenking. Og han frykter det vil ta lang tid å følge opp alle forslagene.