INNHOLD

"Norsk Fiskerinæring" nr. 3 – 2016

 

 


30 prosent kapasitetsutnyttelse
Mange vil si han har sjømatnæringens vanskeligste jobb. Samtlige av forgjengerne har prøvd og feilet. Thomas Farstad har likevel ikke mistet troen. Men han trenger myndighetenes hjelp. Norway Seafoods må få tilpasse produksjonskapasiteten til råstoffgrunnlaget.


Heller premie enn skatt
Ingen liker å betale mer skatt enn rett og rimelig. Inge Halsten­sen er intet unntak. Og han argumenterer godt for seg. Det var fiskerne som gjorde Norge til en stor sjømatnasjon. Vi bør heller diskutere hvordan de kan premieres, enn å pålegge dem særskatter!

 

Pioner og entreprenør
I serien om historiske fiskerifolk er vi kommet til Svend Foyn, mannen som skapte den moderne sel- og hvalfangsten. Han var en av de største norske heltene mot slutten av 1800-tallet.




  Les også  

Grønt lys til blå næring
Tillit kommer ikke av seg selv. Det krever full åpenhet og god kommunikasjon. Sjømatnæringen trenger synlige omdømmebeskyttere, mener Hansine Korslien og Kristina Furnes i Geelmuyden Kiese.

Nye regler for oppkjøp
Regjeringen foreslår å endre skatteloven slik at den som kjøper et selskap kan finansiere kjøpet ved hjelp av midler i det selskapet som blir kjøpt.

Nettverket vokser
YoungFish har valgt nytt styre. Samtidig fortsetter nettverket å vokse. Snart er også YoungFish Øst en realitet.

Kystflåten radert vekk!
Å maksimere ressursrenten i fiskeriene vil gi en flåtestruktur nesten uten kystfartøy. Autoline og trål vil også forsvinne. En slik utvikling er kort sagt uønsket og totalt urealistisk.

Ferdigsnakka med Kjersti Sandvik
Hun har skrevet bok om norsk fiskeoppdrett. Tittelen sier alt: «En skitten historie om det norske lakseeventyret». Vi har latt Sandvik få snakke seg ferdig.

Opp og ned i sushi-land
Laksen og makrellen dominerer. Men japanerne elsker også ørret, kongekrabbe og snøkrabbe. I fjor var Japan vårt åttende største sjømatmarked.

Krigskunst på styrerommet
Alle tar strategiarbeid på stort alvor, og ser det som en vedvar­ende prosess. Vi har pratet med noen av dem som vil prate om strategivalg. For andre kan det å holde kjeft om veien videre også være et strategisk valg.


Sterk på fersk sjømat
REMA 1000 har 28 prosent markedsandel på fersk sjømat. På Råholt solgte den lokale REMA-butikken fisk for 4,4 mill. kroner netto i fjor. Hovedproblemet er svinn og at sesongvarene plutselig uteblir.

Trump betyr mer proteksjonisme
Ingen er mer opptatt av å ivareta egne interesser. Og med Donald Trump som president må vi regne med nye fantasifulle utspill for å beskytte amerikansk sjømatnæring.