INNHOLD

"Norsk Fiskerinæring" nr. 4 – 2011

 

 

Sjefen for norsk sjømat!
400 millioner kroner er mye penger. Men månedens intervjuobjekt kunne ha brukt enda mer på en lønnsom måte. Vi har møtt Terje E. Martinussen, som nå går løs på sin andre 5-årsperiode som EFF-sjef. Han er hellig overbevist om at felles markedsføring av norsk sjømat er smart. Eksportstatistikken kan tyde på at han har rett!


Marine Harvest på topp
Ingen over, ingen ved siden. Marine Harvest ASA er fortsatt størst, med over 5.000 ansatte og 15,2 milliarder i omsetning i 2010.


Gullestad vrs. Stenwig
Arealutvalget har talt. Mye er greit, noe er kontroversielt. Vi har invitert til duell mellom utvalgets leder, Peter Gullestad, og FHL’s Henrik Stenwig.



Superkokk og fiskeelsker
Han har åpnet to nye restauranter i Stavanger og har gjerne fisk på menyen. Sven Erik Renaa vet hva han krever av råvarer.


  Les også  

Veien frem?
I de store dagligvarekjedene er fisk stort sett fisk. Kundene får sjelden vite om fangstmetode, fangstområde og bestandsforvaltn­ing. Ofte vet de ikke engang at ferskfisken har vært frosset. Fisk er rett og slett bulkvare, skriver Øystein Sandøy.

Surfer på toppen

Fisk fra Norge har relativt sett blitt billigere de siste 10 årene. I tillegg treffer våre produkter godt på globale mega­trender som helse og sushi. Kolbjørn Giskeødegård spår derfor at norsk sjømatnæring vil surfe på toppen av den globale prisbølgen for mat.

30 ja eller nei
Vi fikk deltakere på årsmøtet i FHL til å besvare 30 «ja eller nei»-spørsmål om arealutvalgets mange forslag. 3 av 4 er enig i at kysten deles inn i produksjonsområder.

Kjeltringer uten å ville det
Harald Østensjø går til frontalangrep på et byråkrati som produ­serer lover og regler som fiskerne verken har nubbesjans til å forstå eller etterleve. På toppen danser vi til EUs pipe. Av 1.773 EU-direktiver har Norge anektert 1.770!

Ved et generasjonsskifte
Generasjonsskifter er ikke bare matematikk. I alle fall ikke dersom man ønsker å beholde selskapet i familien. Da er det viktig å begynne tidlig, planlegge nøye og akseptere at alle arvinger ikke kan bestemme like mye.

Island før og nå
Petur Bjarnason har skiftet jobb og flyttet til Saudarkrokur. I dette nummeret av bladet reflekterer han om hvordan næringslivet på Island har endret seg de siste 30-40 årene.

Fersfiskstrategi ut på dato
Satsing på fersk er fremdeles det offisiell svaret på hvordan vi skal øke verdiskapingen i fiskeri- og havbruksnæringen. Det er neppe behov for en snuoperasjon, men strategien må nok fornyes noe.

Bør de få på pelsen?
Pelsdyroppdrett og fisk har historiske bånd som ikke må glemmes. Derfor bør FHL og Norges Fiskarlag gjøre seg noen prinsipielle betraktninger når AP nå vil fase ut pelsdyrnæringen, mener Hans Morten Sundnes.

Så samles vi på Ås
«Fisk og Forskning» har besøkt Universitetet for miljø- og biovi­tenskap og sett nærmere på hva som finnes av blå forskning på Ås, en liten halvtimes biltur sør for Oslo.

På tampen fra Provence
Han har forlatt Norge, men ikke fiskeri- og havbruksnæringen. Det er mange tanker som kan surre i hodet på en vestvendt terrasse i solfylte Provence.