Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

5 - 2021

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 5 – 2021

Lukk

Før stortingsvalget 2021

INGES hjørne

Leder

Lek med tall

Meningspanelet

Robert Eriksson

Historiske godbiter

Sandøys kommentar

Månedens intervju

Hempels kommentar

Fjordlandet

Nyheter fra Nofima

Nye investeringer

Nye investeringer

Duellen

Sundnes kommentar

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

Månedens Gullfisk

Fisk og Forskning

På tampen fra Provence

Bok på kroken

Hempels kommentar

Næringens omdømme og rekruttering

Sjømatnæringen sliter med å få det omdømmet som den fortjener. På Aqua Nor og Nor-Fishing merker vi det tydelig. Med mindre konge­familien er til stede, holder de store riksdekkende media seg borte. Ganske frustrerende, mener Erik Hempel. (Foto: Snolys)

Skrevet av:

Erik HEMPEL

Utgave nr. 5

Fiskeri- og oppdrettsnæringens dårlige omdømme internasjonalt har kommet i fokus, også i «Norsk Fiskerinæring». I forrige nummer hadde bladet artikler om Seaspiracy, «fake news» og brutal gruve­drift på havbunnen. Næringen er etter hvert blitt vant til angrep fra alle kanter, men vi synes å gjøre fint lite med det.

I forrige nummer av bladet fikk debattpanelet et spørsmål om medias dekning av næringen: «Hva vil du rent generelt si om den mediadekningen norsk sjømatnæring får i Norge?» Panelets svar var stort sett et uttrykk for skuffelse. De fleste mente at dekningen var slett og negativ, én mente at den var god (med et lite forbe­hold) og én at den var «midt på treet». Nå er det kanskje på tide å tenke nytt. Ikke bare reagere defensivt på kritikken, men ta initiativet i debatten og skape positive oppfatninger av nærin­gen. Det burde være mulig.

Dagspressens interesse for og dekning av norsk fiskeri- og op­pdretts-næring har vært dalende i lang tid. Jeg husker fra «gamle dager», som for så vidt ikke er så lenge siden, bare 10-12 år, at de store dagsavisene som Aftenposten og Dagens Næringsliv hadde egne fiskerijournalister som de sendte til Nor-Fishing og Aqua Nor. I dag er disse borte. Ingen er lengre spesialister. Nå har redaksjonene bare generalister som ikke er eksperter på noe som helst, og i hvert fall ikke fiskerinæringen. Pressens interesse for næringen er ikke rettet mot næringen selv, men mot det som fra tid til annen omgir den. I Stiftelsen Nor-Fishing har vi hatt svært liten suksess med å få oppmerksomhet for bransjen hos det brede publikum. Med mindre vi har med et medlem av kongefamilien på åpningen forbigås vi i stillhet i de riksdekkende mediene. Til tross for at vi er Norges nest største eksportnæring.

TV-serie om sjømatnæringen


Internasjonalt sliter vi tungt med omdømmet. På den internasjo­nale scenen har våre motstandere fått romstere uhemmet og uimot­sagt i mange år. Resultatet er blitt at vi som næring ikke er særlig velansett blant det generelle publikum. Vi blir heller ikke ansett som en næring det er attraktivt å gå inn i

Hva med å lage en TV-serie som virkelig får folk til å forstå hva det kan innebære å jobbe i sjømatnæringen, spør Hempel. Kompani Lauritzen har jo gjort underverker for Forsvaret.


I løpet av en lang covid-vinter og vår har jeg sett mye på TV. Særlig to programserier har gjort inntrykk på meg. Den ene er selvsagt «Kompani Lauritzen» som har fyrt opp under interessen for forsvaret i den grad at selveste Forsvarssjefen stilte opp i den siste episoden. Han forsvarte deltagelsen med at serien støttet opp om de verdier forsvaret selv hadde.

Den andre serien, som kanskje var litt mer lavmælt og ikke så spektakulær, var «Toll». Den handlet om tollernes hverdag på grensene våre. Serien ble veldig populær etter hvert, og har bidratt til en enorm økning i søkningen til toll-etaten. Ved studieopptaket i år ble tollstudiet det desidert mest populære!

Fiskeri- og oppdrettsnæringen burde lære av disse erfaringene. De understreker hvilken makt som ligger i fjernsynsmediet. Derfor har det slått meg: kan vi gjøre noe lignende for fiskeri- og oppdrettsnæringen? Altså lage en TV-serie som viser hva vi er, hvordan vi positivt bidrar til landets økonomi og verdens matsik­kerhet og hvilke muligheter både for karriere, eventyr og fremtid denne næringen kan tilby? Og dessuten hvor positiv næringen er også i et miljøperspektiv?

Tenk hvilken historie vi har å fortelle! Oppdrettsnæringen har gått fra en latterliggjort eksistens langs mørklagte kyster til stjernestatus på verdens oppdrettsscene! Vi har suksesshistorier om norske sjømatkokker i verdensklasse.

Spennende historier om unge kvinner og menn som satser friskt på fiskeryrket eller på oppdrettsnæringen. For ikke å snakke om historiene om dem som har lykkes aller best og som i dag befinner seg i toppen av norsk næringsliv!
Hvilke muligheter har ikke unge mennesker innen vår næring! Ikke bare de som vil bli fiskere eller oppdrettere, men innenfor en rekke fagområder. Biologer, havforskere, veterinærer, ingeniører, økonomer, finanseksperter, markedsførere, logistikere, ja til og med historikere og statsvitere! Sjømatnæringen har i dag plass til så å si alle fagområder. Næringen er blitt en topp moderne, avansert og kompleks industri med et verdensomspennende perspek­tiv. Den tilbyr store og eventyrlige muligheter for all ungdom, enten man tar universitetsutdannelse eller ikke.

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå