Skip to content

Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

10 - 2018

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 10 – 2018

Lukk

Viktige fiskearter

Månedens Gullfisk

Leder

NF's blå

Meningspanelet

Ferdigsnakka

Geir Ove Ystmark

Viktige fiskerikommuner

Bok på kroken

Hempels kommentar

Månedens jubileum

Lek med tall

Smånytt fra fiskerinæringen

Fisk og Forskning

Høyviks kommentar

Nye investeringer

Duellen

Fem på konferanse

Ferdigsnakka

Jusekspert Jan-Fredrik Wilhelmsen

Skatt på ressursrenten i fiskeri og oppdrett er brennaktuelle tema. Hvor fritt står staten til å innføre skatter og bør sjømatnæringen nå beskattes mer? Vi har snakket med advokat og tidligere dommer ved Borgarting lagmansrett, Jan-Fredrik Wilhelm­sen.

Bare Stortinget kan bestemme hva folk og selskaper skal betale i skatter og avgifter. Denne retten tillegger heldigvis ikke fi­nans-ministeren. Her en flott modell av Stortinget som for tiden står utstilt rett på innsiden av resepsjonen. (Foto: Thv jr.)

Skrevet av:

Kristian Barstad Ellingsen

Utgave nr. 10
Jan-Fredrik Wilhelmsen har en lang karriere bak seg som forret­ningsadvokat og lagdommer. Nå bruker han mye av tiden som voldgiftsdommer. (Foto: Privat)

Han ble født i Årdal i Sogn i 1953, men har bodd i Oslo siden han var åtte. Wilhelmsen er utdannet jurist ved Universite­tet i Oslo i 1979. Etter en periode i Justisdepartementets Lovav­deling, arbeidet han som forretningsadvokat i 27 år — blant annet i firmaene Wiersholm, Sørlie Wilhelmsen og Bahr, og deret­ter åtte år som dommer ved Borgarting lagmannsrett. For tiden livnærer han seg av å skrive juridiske betenkninger, mekle og påta seg oppdrag som voldgiftsdommer.

Innledningsvis ba vi Wilhelmsen si noe generelt om hvor fritt myndighetene står til å innføre skatter?

På innsiden av denne trappeoppgangen er fantasien nesten uten grenser når det gjelder å pønske ut nye skatte- og avgiftsforslag. Nå vil Finansdepartementet ha en ekstra skatt på fiskeoppdrett. Det vil ventelig Stortinget støtte. (Foto: Thv jr.)

— I Norge tilkommer det Stortinget «å pålegge skatter, avgifter toll og andre offentlige byrder», som det heter i grunnloveins paragraf 75. Denne retten har Stortinget som kjent benyttet seg av både i bredde — det er innført en rekke ulike skatter og avgifter, og i dybde. Det er f.eks. innført en skattesats på hele 78 prosent for inntekter som stammer fra petroleumsvirksomhet.

Min generelle oppsummering må bli at Stortinget står svært fritt til å innføre skatter og avgifter. Rettslig sett vil Stortingets beskatningsmyndighet bare være begrenset av noen helt grunnleg­gende og overordnede prinsipper om saklighet, likhet og tilbake­virkning. Det skal etter mitt syn svært mye til for at Høyester­ett skulle sette til side en skattelov som følge av at loven ikke er tilstrekkelig saklig begrunnet, ikke tilbyr den tilstrekkelige likheten for skattesubjektene eller innebærer en ulovlig tilbake­virkning i strid med grunnlovens paragraf 97.

Da gir nok folkeopinionen og det politiske systemet en mer effek­tiv begrensing på Stortingets handlefrihet. Det å innføre nye skatter og avgifter eller økte satser vil ofte være en politisk belastning med fare for velgerflukt. Stortingspolitikerne tenker nok mer på det enn muligheten for å bli gått etter av domstolene.

— Må alle skatter innføres ved lov?
— Ja. Plikten til å betale skatt er et inngrep i borgernes re­ttssfære som bare kan gjennomføres ved lov. Denne regelen er ikke til hinder for at Stortinget i noen grad ved lov kan delegere til andre myndigheter å treffe vedtak som innebærer at skatteplikt først vil inntre på grunnlag av vedtaket. Et kjent eksempel på dette er den kommunale eiendomsskatten, som vil bero på vedtak i de enkelte kommunestyrene.

— Gjelder det også for avgifter?
— Ja, det samme kravet til lovhjemmel gjelder også på avgifts­rettens område.

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent

Relaterte saker

Månedens Gullfisk

Charles Aas

Gullfisken går til årets minst uventede opprykk

Det vi uten å nøle vil kalle en skandale er hvor utrolig tregt det går å utvikle ny sjømatpolitikk i Norge. Vi snakker om en av landets viktigste næringer.

Leder

Om Havbruksmeldingen blir godkjent av Stortinget blir verden svært lik det man i 2020 så for seg i scenariet «Statsmakt»

Leder
Sideblikk
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå