Nye investeringer
Knirkefri start for «Odd Lundberg»
Lundbergene er overbeviste om at store tanker, elektriske løsninger og plass til not og trål om bord vil lønne seg på sikt.
Skipper Mats Lundberg må tenke seg om for å kommer på noe som ikke har virket som det skal med en gang på familierederiets fjerde nybyggprosjekt. Det har samtidig kostet, men Mats og de andre lundbergene er overbeviste om at store tanker, elektriske løsninger og plass til not og trål om bord vil lønne seg på sikt.
Nye «Odd Lundberg» siger inn over blank sjø mot Brødrene Sperre AS og Ellingsøya i morgensolen når vi får kontakt med Mats Lundberg på broa. Han har makrell å levere. For noen uker siden var det slett ikke snakk om fisk. Da gikk det i røde pølser, potetmos og dansk øl. Det nye flaggskipet i Gratangen er bygd på Karstensens Skibsværft i Skagen, og også dåpen i Foldvik fikk litt dansk preg. Selve dåpshandlingen var tradisjonell nok, og med Linda Lundberg som gudmor. Hun er kone til reder Geir Lundberg og moren til Mats, som altså er skipper om bord. Kombinasjonen dåp og åpen båt dro ellers 250-300 personer på brygga i Gratangen i Troms.
Men dette var i august — riktig nok på månedens siste dag. I slutten av september er spørsmålet hvordan Karstensen-verftets bygg nummer 444 oppfører seg.
— Teknisk sett har båten fungert 99 prosent. Det er mye ny teknologi og noen justeringer som må til, men det har fungert veldig bra; et fantastisk redskap å jobbe med.