Skip to content

Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

1 - 2024

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 1 – 2024

Lukk

Leder

Leder

NF's blå

Meningspanelet

Bent Dreyer

INGES hjørne

Sandøys kommentar

Geir Ove Ystmark, Sjømat Norge

Ferdigsnakka

Hempels kommentar

Norske sjømatøyer

Lek med tall

Årlige oversikter

Williams kommentar

Sundnes kommentar

Nye investeringer

Nye investeringer

Nye investeringer

Nye investeringer

På tampen fra Provence

Duellen

Fisk og Forskning

Nye investeringer

40 brønnbåter i stallen

«Ronja Evolution» er foreløpig siste tilskudd. Vi understreker foreløpig.

«Ronja Evolution» kan frakte rundt 450 tonn levende fisk. De to fiskebrønnene er utstyrt med skyveskott og trykk laste- og losse­system. Nybygget har skånsom undertrykks lasting og overtrykk lossing til merd eller anlegg på land. Sortering og avlusing skjer uten bruk av vakuumpumpe for mest mulig skånsom behandling av fisken. (Foto: Aas Mek. Verksted)

Skrevet av:

Thorvald Tande

Redaktør
Utgave nr. 1

«Ronja Evolution» er foreløpig siste tilskudd. Vi understreker foreløpig. Sølvtrans AS i Ålesund kontraherer og bygger nemlig brønnbåter omtrent like hyppig som folk flest skifter underbukse. I dag ledes selskapet av Robin Halsebakk, sønn av gründeren Roger Halsebakk.

Sølvtrans AS i Ålesund har hatt en fantastisk utvikling siden starten i 1986. I dag har konsernet rundt 40 brønnbåter og 500 ansatte i fem land. Konsernomsetning nærmer seg 2 milliarder kroner på årsbasis. Skal vi skrive om eierskapet gjelder det å holde tunga rett i munnen. Selskapet Antin Infrastructure Luxembourg 111.9 eier 100 prosent av Asterix Topco 1 AS, som igjen eier 82,7 prosent av Asterix Topco 2 AS. Dette selskapet eier 100 prosent av Asterix Bidco AS som eier 100 prosent av Silver Holdings AS som igjen eier 100 prosent av Sølvtrans AS. Sølvtrans er morselskapet for de ti selskapene i Sølvtrans-konsernet, herunder Sølvtrans Rederi AS, som er det største.

Antin ble grunnlagt i 2007 og ledes av Alain Rauscher og Mark Crosbie. Dette investeringsfondet forvalter verdier for godt over 300 milliarder kroner, har over 200 ansatte ved kontorer i Paris, London, New York, Singapore og Luxemburg og kom inn på eiersiden i Sølvtrans i 2018. I dag er eierandelen som nevnt 82,7 prosent. Familien Halsebakk med Roger i spissen eier 15 prosent. 

15. januar i år overleverte Aas Mek. Verksted A/S «Ronja Evolution» til Sølvtrans. Det var verftets nybygg nr. 213 og av typen AAS 3002 ST. Fartøyet var det sjette av syv nybygg i en serie av båter med 3.000 kubikkmeter i lasteromskapasitet fordelt på to tanker. Båten er tett på 77 meter lang og 17,8 meter bred. Den er utrustet med det beste og mest innovative fiskehåndteringsutstyret i markedet. Båten har et design spesielt tilpasset for transport av smolt og for anløp ved smoltanlegg og i områder vanskelig tilgjengelig for fartøyer med stor dybde. 

«Ronja Evolution» er arrangert med et system for null utslipp under lukket transport. Det er overvåking, rensing og behandling av all vannsirkulasjon, filtersystem for oppsamling av lus, UV-behandling av vann inn og ut av lasterommene, auto vaske- og desinfiseringsanlegg, overvåking, regulering og logging av vannparametre og et system for ferskvannsbehandling av fisken. Styrehuset er arrangert med fire operatørposisjoner for manøvrering. Videre er det selvsagt systemer for fjernstyring av driften og overvåking av all last og fiskehåndtering.

«Ronja Evolution» er arrangert med innredning og lugarer for 12 personer, alle med toalett og dusj. Ellers har skipet topp ut­styrt messe og bysse, kaffebar ved arbeidsdekk, TV-stue og trim­rom. Det står med andre ord ikke på mannskapsfasilitetene. (Foto: Aas Mek. Verksted)

Relaterte saker

Ny kraftplugg til Frøy

28,7 meter lang og 12,6 meter bred.

«Caspian» kommer hjem

Det tok tid, men nå har den hybride brønnbåten «Caspian» kommet hjem...

Brønnskipet «Seigrunn» klar til dyst

Nye «Seigrunn» er både nyskapende, hybrid og i minst én forstand verdens største brønnbåt....
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå