Nye investeringer
40 brønnbåter i stallen
«Ronja Evolution» er foreløpig siste tilskudd. Vi understreker foreløpig.
«Ronja Evolution» er foreløpig siste tilskudd. Vi understreker foreløpig. Sølvtrans AS i Ålesund kontraherer og bygger nemlig brønnbåter omtrent like hyppig som folk flest skifter underbukse. I dag ledes selskapet av Robin Halsebakk, sønn av gründeren Roger Halsebakk.
Sølvtrans AS i Ålesund har hatt en fantastisk utvikling siden starten i 1986. I dag har konsernet rundt 40 brønnbåter og 500 ansatte i fem land. Konsernomsetning nærmer seg 2 milliarder kroner på årsbasis. Skal vi skrive om eierskapet gjelder det å holde tunga rett i munnen. Selskapet Antin Infrastructure Luxembourg 111.9 eier 100 prosent av Asterix Topco 1 AS, som igjen eier 82,7 prosent av Asterix Topco 2 AS. Dette selskapet eier 100 prosent av Asterix Bidco AS som eier 100 prosent av Silver Holdings AS som igjen eier 100 prosent av Sølvtrans AS. Sølvtrans er morselskapet for de ti selskapene i Sølvtrans-konsernet, herunder Sølvtrans Rederi AS, som er det største.
Antin ble grunnlagt i 2007 og ledes av Alain Rauscher og Mark Crosbie. Dette investeringsfondet forvalter verdier for godt over 300 milliarder kroner, har over 200 ansatte ved kontorer i Paris, London, New York, Singapore og Luxemburg og kom inn på eiersiden i Sølvtrans i 2018. I dag er eierandelen som nevnt 82,7 prosent. Familien Halsebakk med Roger i spissen eier 15 prosent.
15. januar i år overleverte Aas Mek. Verksted A/S «Ronja Evolution» til Sølvtrans. Det var verftets nybygg nr. 213 og av typen AAS 3002 ST. Fartøyet var det sjette av syv nybygg i en serie av båter med 3.000 kubikkmeter i lasteromskapasitet fordelt på to tanker. Båten er tett på 77 meter lang og 17,8 meter bred. Den er utrustet med det beste og mest innovative fiskehåndteringsutstyret i markedet. Båten har et design spesielt tilpasset for transport av smolt og for anløp ved smoltanlegg og i områder vanskelig tilgjengelig for fartøyer med stor dybde.
«Ronja Evolution» er arrangert med et system for null utslipp under lukket transport. Det er overvåking, rensing og behandling av all vannsirkulasjon, filtersystem for oppsamling av lus, UV-behandling av vann inn og ut av lasterommene, auto vaske- og desinfiseringsanlegg, overvåking, regulering og logging av vannparametre og et system for ferskvannsbehandling av fisken. Styrehuset er arrangert med fire operatørposisjoner for manøvrering. Videre er det selvsagt systemer for fjernstyring av driften og overvåking av all last og fiskehåndtering.