Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

3 - 2019

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 3 – 2019

Lukk

NF's blå

Månedens Gullfisk

Ferdigsnakka

Fem på konferanse

Viktige fiskerikommuner

Lov og Rett

Geir Ove Ystmark

Smånytt fra fiskerinæringen

Høyviks kommentar

Duellen

Bjarnasons kommentar

Meningspanelet

Nye investeringer

Fiskemat: Mer fisk, færre firma

Norsk fiskematindustri anno 2019 er Insula mot røkla. Der alle kjemper om nesten de samme kundene og stort sett det samme rås­toffet.

Stort norskere blir det egentlig ikke: Fire fiskekaker på bordet — begge deler av tradisjonelt slag. Sansen for fisk med vri på denne måten har vi fremdeles, selv om sunnhetsdebatten gjør at man trolig er mer opptatt av at fisken virkelig er der. De andre fiskematproduktene er pudding, boller og burger. Brødrene Hjønnevåg, som har produsert disse, henger definitivt med.
Utgave nr. 3 - 2019

Markedet er fremdeles Norge, men vinnerne i disken er i større grad enn før produkter der prosenttallet for fiskeinnhol­det lyser imot. Alle aktørene vi har snakket med i denne artikke­len, mener uansett å ha funnet oppskriften. Og de er ikke like.

 

Denne artikkelen om fiskematproduksjon i Norge har tre årsaker. Èn var at NRK i desember hadde en egen oversikt, der man med et stort innslag av forbauselse kunne melde at fiskekakene like gjerne inneholdt vassild og surimi som torsk og hyse. Ellers regner vi fiskematproduksjon som en del av norsk fiskerinæring, og det er nå snart 15 år siden «Norsk Fiskerinæring» lagde en større oversikt over denne greinen. Det siste poenget er at norsk fiskematproduksjon siden den gang har gjennomgått store endring­er, ikke minst eiermessig. Hovedproduktene er for så vidt de samme: Markedsanalysebyrået Nielsen oppgir et totalt volum på 9.800 tonn innen fiskematkategorien i Norge. Dette består av fiskekaker (39%), fiskeburgere (28%), fiskepudding (18%), fiske­boller (8%), fiskekarbonader (4%) og annen bearbeidet fisk (4%). Prosenttallene viser til verdi. Regner vi i volum, rykker puddin­gene foran burgerne. Disse Nielsen-tallene omfatter ikke fiske­boller på boks og heller ikke storhusholdning. Vi har ikke sam­menlignbare tall for 2004 og 2019, men totalvolumet ser ikke ut til å ha endret seg vesentlig de siste 15 årene. Eksporten har heller ikke tatt av. I 2018 var det snakk om 127 tonn totalt, først og fremst til Sverige, noe til Danmark og litt til Tysk­land. Kina kjøpte ett tonn.

Fiskemat er slett ingen ny oppfinnelse, om noen skulle tro det. Her fra Trøndelagsutstillingen i 1930 hvor A/S Fiskseparator demonstrerte sin fiskekakemaskin. A/S Fiskseparator holdt til i Suhms gate 2 og hadde kontor i Munkegata 41. (Foto: Hilfling Rasmussen)

I 2004 endte vi opp med 19 bedrifter innen kategorien «fiskemat», samtidig som vi kunne notere at langt flere hadde gått dukken før det. I 2019 står 7-8 av disse navnene igjen, mens vi har fått med en håndfull nye. Når det er sagt, har fiskematverdenens nye storebror, Insula AS, tatt opp i seg flere av produsentene fra den gangen. Insula har utgangspunkt i Lofotprodukt AS, som rik­tignok var på listen i 2004, men da som nykommer i nedre halvdel av ligatabellen.

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå