Havbruksarmadaen gir kysten liv
Over 1.300 dedikerte arbeidshester på kjøl, alle mellom 8 og 116 meter, er i arbeid for norsk laksenæring.
Ingen har det presise tallet, men vår gjennomgang tyder på at over 1.300 dedikerte arbeidshester på kjøl, alle mellom 8 og 116 meter, er i arbeid for norsk laksenæring. Denne armadaen skaper liv og bevegelse langs hele norskekysten, holder dampen oppe på båtbyggerier og verft og hos tilhørende underleverandører. Uten servicefartøy, brønnbåter, fôrbåter, ensilasjebåter og slaktebåter hadde havbruksnæringen aldri kastet loss.
Det er ikke godt å si hva som betyr mest for Eidesvik-familien av båter og fisk. Uansett må det båter til, både i fiskeri, offshore og lakseproduksjonen i sjøen. Eidesvik Laks AS i Bømlo har tre tillatelser for matfiskproduksjon av laks, og klarer stort sett å håndtere disse uten å leie inn fartøy fra andre.
— Det med oppdrettsfartøy er lett å svare på. Vi har bygd tre oppdrettskatamaraner — i 2014, 2015 og 2017. Den første var 15×7 meter. De andre to litt mindre, sier daglig leder Lars Magne Eidesvik. Den første ble bygd i Polen, de to andre hos Promek på Smøla.
— Vi regner oss som selvforsynte med denne typen tjenester. Når det gjelder brønnbåter, er jeg ganske sikker på at det blir overkapasitet i løpet av to år. Da er vi veldig happy der også. Vi har vurdert både å bygge egen brønnbåt og å gå sammen med andre. Men nå holder vi oss i ro, melder Eidesvik fra sør i fylket som ennå heter Hordaland.