Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

4 - 2019

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 4 – 2019

Lukk

NF's blå

Månedens Gullfisk

Meningspanelet

Månedens intervju

Fisk og Forskning

Hempels kommentar

Sandøys kommentar

Fem på konferanse

Viktige fiskerikommuner

Marte Vassbotten

Duellen

Sundnes kommentar

Smånytt fra fiskerinæringen

Brev fra leserne

Brev fra leserne

Slående ord

De norske sjømatslagordene ser ofte ut til å gjenspeile næringens og selskapenes selvbilde.

«Salmon is good. MOWI is goodness». Tja, hva skal man si! Ikke bare pompøst, slik flere kritikere har tatt til ordet for, mener Hans Morten Sundnes. Andreas Johler, MOWIs merkevaredirektør, vil selvsagt bare fnyse av dem som hevder at slagordet gir slike assosiasjoner.
Utgave nr. 4 - 2019

Vi begynner å venne oss til det; Mowi og ikke Marine Harvest. Vi sparer plass, pust og tastefingertupper. Det betyr selvfølgelig ikke at forvandlingen er fullbrakt; at tostavelsesnavnet med det innlurte Omega 3-symbolet får oss til å velge vekk merkevarefrie laksestykker for å smake merverdien av et godt brand. Men Mowi er på en måte på plass. Det kan vi ikke si om slagordet som følger med. «Salmon is good. MOWI is goodness».

Oh my goodness! Denne er ennå ikke fordøyd, selv om det er mulig å ane tanken bak. For det første er det mulig å ha sans for den beskjedne inngangen. Ingen superlativer eller slåing på brystet. Bare dette enkle og kanskje selvsagte, «Salmon is good». Godtar man dette premisset, kan man gå videre. Skjønt det gjelder vel stort sett for folk som allerede i utgangspunktet kan like laks. Så går vi videre: «MOWI is goodness». Det første som skjer, er at man kobler salmon og MOWI. Slett ikke så dumt! Samtidig intro­duseres altså ordet goodness. Slår vi opp goodness i et passe propert oppslagsverk, vil vi få opp fraser som «the beneficial or nourishing element of food», altså i dette tilfellet: Laks er sunt. Ikke dumt det heller.

Men det første oppslaget på goodness går normalt ikke på næring­sinnhold. Mitt første treff var «the quality of being morally good or virtuous». Her snakker vi om ren og skjær godhet; mennes­kelige egenskaper fra øverste hylle med etisk høyverdighet, integritet, riktighet, verdighet og kanskje til og med omtanke for medmennesker. Her legges følgelig lista høyt. MOWI-laksen gjør deg ikke bare sunn — du inntar marin føde fra godhetens selskap, du er på det riktige laget og spiser deg sannelig litt bedre i enhver forstand.

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå