Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

4 - 2019

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 4 – 2019

Lukk

NF's blå

Månedens Gullfisk

Meningspanelet

Månedens intervju

Fisk og Forskning

Hempels kommentar

Sandøys kommentar

Fem på konferanse

Viktige fiskerikommuner

Marte Vassbotten

Duellen

Sundnes kommentar

Smånytt fra fiskerinæringen

Brev fra leserne

Brev fra leserne

Marte Vassbotten

Tar ordet

Kva må til for berekraft?

Har nokon kapra den strategiske posisjonen som den berekraftige leiaren i oppdrettsnæringa?

Generasjon Y — alle født på 1990-tallet, er gjerne høyt utdan­net, aktiv på sosiale medier og svært opptatt av bærekraft. Etter hvert vil disse utgjøre en stadig økende andel både av bedrifts­ledere og kunder. Det å posisjonere seg som bærekraftig vil følgelig gi en gradvis større konkurransefordel.

Skrevet av:

Marte Vassbotten

Utgave nr. 4 - 2019

 

Marte Vassbotten, Manager PwC Seafood

Har nokon kapra den strategiske posisjonen som den berekraftige leiaren i oppdrettsnæringa? Etter mi meining — ikkje endå. Kanskje fordi det krev tid og innsats å få oversikt og orden i eige hus. Det lønar seg på sikt. Aktørar som er flinke på berek­raft har hatt høgare driftsmargin og avkastning og lågare vola­tilitet dei siste fem åra.

Berekraftig utvikling utgjer tre pilarar; økonomi, miljø og sosiale forhold. Det er samanhengen mellom desse som avgjer om noko er berekraftig eller ikkje. For å sette det litt på spissen vil eg påstå at oppdrettarar har fokusert mest på økonomi, miljøorganisasjonar på miljø og myndigheiter på det sosiale. Dette har skapt steile forhold med overvekt på tiltak som kan skape ubalanse i den berekraftige utviklinga. For eksempel, eit kortsiktig overfokus på lakselus (miljø) har ført til redusert fiskevelferd på oppdrettslaksen, auka døyelegheit (miljø og økonomi) og reduksjon i produksjonsvolum (økonomi). For å oppnå berekraftig utvikling må vi innføre tiltak som balanserar økono­mi, miljø og sosiale forhold på ein god måte.

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå