Gjennom et langt liv som fiskerijournalist har redaktøren lært seg å verdsette ekspertise — folk som vet hva de snakker om og behersker sitt fagfelt.
Skipsmegler Kai-André Johansen er en slik. Han jobber i Maritime Competence AS i Tromsø — eller Macom i dagligtale, og det Kai ikke vet om priser og prisutviklingen på fisketillatelser og verdsetting av fiskebåter er knapt verd å vite.
Han er ikke bare svært kompetent, men en utrolig hyggelig kar som alltid bistår med sine kunnskaper når vi ringer. Kai-André er kort sagt en meget nyttig kar å kunne kontakte. Sjefen og gründeren av Macom, Einar-Tore Esaiassen, legger da også stor vekt på det faglige — på nettopp kompetansen:
— Macom har åtte personer på lønningslisten. Tre av dem er fiskerikandidater med perfekt utdannelse og bakgrunn for å jobbe hos oss. Vi andre har også skaffet oss mye kompetanse på de områdene vi tilbyr tjenester. Kort fortalt er Macom et rådgivningsselskap for alle som vurderer kjøp og salg av brukte fiskebåter og fisketillatelser, eller har planer om nybygg.
Tre ben å stå på
Einar-Tore Esaiassen (73) er født og oppvokst i Senjahopen på Senja og begynte i 1967 som elektriker hos J M Hansen AS i Tromsø. Frem til slutten av 1980-tallet jobbet han med elektrofag. Så fikk han et tilbud om å overta managementet av en god del fiskebåter i Finnmark, primært trålere.
I april 1992 etablerte han Senja Maritime Kompetanse AS, og senere også Finnmark Maritime Management AS. På det meste hadde han ansvaret for den operative, tekniske og økonomiske driften av 13 båter, mest trålere. De fleste hadde leveringsplikt, først og fremst til Båtsfjord, men også til Honningsvåg og Myre. Vi kan nevne trålere som «Slettnes», «Syltefjord», «Makkaur», «Nordfjordtrål» og «Barentstrål». I alt hadde Einar-Tore Esaiassen på det meste ansvaret for båter med vel 300 mann om bord.
— Utover på 2000-tallet mistet vi mange av trålerne. Myre-Gruppen og Jørgensen Holding i Båtsfjord, som stort sett eide båtene, ble slått sammen til Nordic Sea AS, som selv overtok driften. Det ble også vanskeligere å drive dem. Mange av trålerne var tilknyttet filétanlegg, som etter hvert fikk problemer med lønnsomheten. Det ble stadig vanligere å fryse fisken om bord for eksport direkte til lavkostland i Øst-Europa og Asia. Dermed måtte vi finne noe annet å gjøre, og vi begynte så smått å orientere oss mot kjøp og salg av båter. I 2004 valgte vi å skifte navn til Maritime Competence AS. Selskapet i Finnmark ble avviklet, og vi fortsatte med kontorer i Senjahopen og Tromsø. På det tidspunktet var vi bare to igjen — Geir Arne Førde og meg, forteller Esaiassen, og fortsetter:
— Vi startet forsiktig med bistand og rådgivning knyttet til kjøp og salg av brukte båter og fiskeritillatelser. Det første året var ikke omsetningen så mye å skryte av, men vi fikk stadig bedre styringsfart. I 2008 begynte vi også å bistå redere ved bygging av nye fiskebåter. Den første var «Bernt Oskar», bygd på Larsnes Mek. Verksted. Den målte 37-38 meter og ble overlevert i 2009. Vi hadde lenge hatt en god relasjon til Tor-Gunnar Kransvik, og han ville gjerne ha hjelp i forbindelse med prosjektet.