Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

5 - 2024

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 5 – 2024

Lukk

Leder

NF's blå

Guldens Lupe

Meningspanelet

Silje Remøy

INGES hjørne

Fra toppen

Ferdigsnakka

Hempels kommentar

Sandøys kommentar

Norske sjømatøyer

Bok på kroken

Sundnes kommentar

Fisk og Forskning

På tampen fra Provence

Månedens Gullfisk

Flytransporten av sjømat bare øker

De siste tolv årene har flytransporten av norsk sjømat mer enn doblet seg.

Denne figuren er basert på tall fra Norges Sjømatråd. Den bygger på en veldig enkel forutsetning: Eksporten av all fersk sjømat til "oversjøiske" markeder skjer med fly. Det vil i praksis si Nord- og Sør-Amerika, Afrika, Oceania, Midt-Østen og Fjerne Østen. Eksporten av all sjømat til land i Europa skjer med bil, båt eller tog.

Skrevet av:

Thorvald Tande

Redaktør
Utgave nr. 5 - 2024

Temperaturene stiger og ekstremvær er i ferd med å bli den nye normalen. Global oppvarming truer livet på jorden. De fleste er enige om hva som må gjøres. Utslippene av klimagasser må drastisk ned. Flytransport er en versting. Mange sier det så enkelt som at all flytransport av varer må bort. I dette perspektivet fremstår norsk sjømatnæring som en versting. De siste ti årene har vi mer enn doblet flytransporten av norsk sjømat. Slik kan det garantert ikke fortsette. Tro oss!

2023 smadret alle rekorder for global temperatur. I andre halvår kunne vi notere nye varmerekorder hver eneste måned — et rekordras som har fortsatt inn i 2024. Nylig kom tallene for mai. Vi har hatt temperaturrekord på jorden 12 måneder på rad. 

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent

Relaterte saker

Månedens Gullfisk

Charles Aas

Gullfisken går til årets minst uventede opprykk
NF's blå

nf’s blå nr 4 – 2025

Aktuelle kommentarer med spark til alle sider

Fiske og oppdrett vil sannsynligvis bety stadig mer for å finansiere og opprettholde den norske velferdsstaten.

Leder
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå