Skip to content

Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

8 – 2024

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 8 – 2024

Lukk

Leder

Leder

NF's blå

Brev fra leserne

Meningspanelet

Guldens Lupe

Bent Dreyer

INGES hjørne

Fra toppen

Månedens intervju

Hempels kommentar

Årlige oversikter

Ferdigsnakka

Sandøys kommentar

Bok på kroken

Sundnes kommentar

På tampen fra Provence

Duellen

Fisk og Forskning

På tampen fra Provence

En idiotisk klimapolitikk

Regjeringen i annerledeslandet har trukket en ny sak opp av hatten.

Utgave nr. 8

På tampen fra Provence er skrevet av en sentral “insider” i norsk sjømatnæring som foretrekker å holde sin identitet skjult.

Artikkelserien har til hensikt å gi et skarpt skråblikk på sjømatnæringen.

Det er stor enighet om at vi må redusere utslippene av CO2. Menneskeskapte klimaendringer påvirker været over hele kloden. Relaterte tap og skader på natur og mennesker har blitt omfattende, melder FNs klimapanel. Samtidig har Stortinget vedtatt at annerledeslandet skal kutte sine CO2-utslipp med 55 prosent innen 2030, sammenlignet med 1990-nivå. Norge har også et mål å kutte minst 90–95 prosent av utslippene innen 2050. Begge målene er nedfelt i Klimaloven, og har sendt myndighetene i annerledeslandet ut på en politisk glattis der symbolpolitikk dominerer.

Elektrifiseringen av oljeinstallasjonene med strøm fra land er på grensen til å være komisk. I dag driftes mange oljeplattformer med gasskraftverk basert på egen gass. Kortreist energi, kan man kalle det. Når de får kraften fra land blir gassen som er til overs sendt ut og brent andre steder i Europa. Reduksjonen i CO2-utslippene er altså marginale eller ikke-eksisterende. Likevel står ledende politikere med pokerfjes for å overbevise kloke mennesker i annerledeslandet om at dette er en vinnersak for klimaet. Så dumme er selvsagt ikke folk!

I tillegg er det åpenbart at når kraft fra land båndlegges til drift av oljeplattformer, stiger strømprisene til vanlige folk. For et selskap som Equinor er dette god butikk. De betaler store avgifter på utslipp av CO2, og når disse forsvinner reduseres også avgiftene. Flott for Equinor at det norske folk betaler hele gildet.

Regjeringen i annerledeslandet har trukket en ny sak opp av hatten, nemlig havvind. Det er ikke måte på hvor mye som skal utbygges, og det er ikke måte på hvor mange milliarder subsidie-kroner regjeringen tilbyr de som vil bygge. Nesten ingen snakker høyt om at havvind er en veldig ustabil kraftproduksjon. Er det vindstille blir det ikke produsert strøm, er det for mye vind stopper også turbinene. Man har med andre ord behov for balansekraft, enten fra vannkraft eller gasskraft. Dette hører vi aldri noe om, og i regjeringen er det hallelujastemning.

Også fiskeflåten betaler for den feilslåtte klimapolitikken. Myndighetene har lagt en høy CO2-avgift på oljeprisen. Hensikten er at flåten skal omstille til bruk av mindre forurensende drivstoff enn diesel. Problemet er bare at slikt drivstoff ikke finnes. Noen få båter benytter gass, men det er heller ikke godkjent i annerledeslandet. I EU betaler ikke fiskeflåten denne CO2-avgiften, som i øyeblikket er i overkant av tre kroner literen og etter planen skal stige til over 7 kroner i 2030.

Det er imidlertid et smutthull: Om norske fiskebåter går innom en utenlandsk havn på vei til feltet regnes nemlig det som utenriksfart. Da slipper man avgiften. Resultatet sier seg selv; mye større CO2-utslipp fordi båtene går store omveier. Hurra for annerledeslandet! For en økonom som meg er svaret på dette åpenlyst: Avgiften må bort! Det må forskes på andre løsninger som kan gi reduserte CO2-utslipp. Det kan f.eks. være utvikling av nye fartøytyper og nye motorer med mindre utslipp. Det er også slik at gassdrift slipper ut mindre CO2 enn dieseldrift.

I valget mellom pisk og gulrot, er det gulrot som gir resultater på sikt. Men i annerledeslandet er det bare pisken som blir brukt. Byråkratene og politikerne er ikke spesielt kreative, for å si det forsiktig. Dersom man tilfører de flinke forskningsmiljøene i Norge midler og gir dem oppdrag om å finne nye skrogformer på skip, så gjør de det. Dersom miljøene blir utfordret til å bygge skipsmotorer som er mindre grådige på diesel, gjør de det også.

CO2-avgiften til fiskeflåten kan til forveksling ligne på bonden som skulle venne av hesten med fôr. Han klarte det nesten, før hesten falt død om. Man må nok akseptere at reduksjonen av utslippene går noe saktere enn det målet Stortinget har satt. Et mål som neppe er realistisk. Dessverre har regjeringen fått panikk, og skriver ut feil medisin på stort sett alle områder.

Relaterte saker

Månedens Gullfisk

Charles Aas

Gullfisken går til årets minst uventede opprykk

Det vi uten å nøle vil kalle en skandale er hvor utrolig tregt det går å utvikle ny sjømatpolitikk i Norge. Vi snakker om en av landets viktigste næringer.

Leder
NF's blå

nf’s blå nr 4 – 2025

Aktuelle kommentarer med spark til alle sider
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå