Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

9 – 2024

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 9 – 2024

Lukk

Leder

Leder

NF's blå

Guldens Lupe

Meningspanelet

Tar ordet

INGES hjørne

Svein Ove Haugland, Norges Råfisklag

Månedens intervju

Høyviks kommentar

Ferdigsnakka

Bok på kroken

Sundnes kommentar

På tampen fra Provence

Duellen

INGES hjørne

Den første løvetann
Menneskevennen Alf Prøysen

Skal litteraturens verdi måles etter dens påvirkning på og oppdragelse av alle menneskene som kan lese eller høre, blir Alf Prøysen en vinner.

Alf Prøysen er en av de største! Mange skulle nok likt å vite hva som egentlig foregikk «oppi hue» til Prøysen. Han debuterte som forfatter med novellesamlingen «Dørstokken heme», som kom i 1945, og som plateartist i 1947. Han fikk flere priser, men kanskje mest spektakulært; i 2011 ble han innlemmet i Rockheim Hall of Fame i Trondheim sammen med a-ha, Åge Aleksandersen og Jokke & Valentinerne. Den hadde han neppe sett komme! (Foto: NTB)

Skrevet av:

Inge Andreas HALSTENSEN

Utgave nr. 9

Han var poeten for folk flest, Alf Prøysen. Han nådde ikke så godt gjennom til kultureliten. Men han nådde ned til deg og meg. Det gjorde ikke Henrik Ibsen, og det gjør heller ikke Jon Fosse eller Karl Ove Knausgård. Skal litteraturens verdi måles etter dens påvirkning på og oppdragelse av alle menneskene som kan lese eller høre, blir Alf Prøysen en vinner.

Han ble født 23. juli 1914 på husmannsplassen Prøysenstua i Ringerike på Hedmark og døde 23. november 1970, bare 56 år gammel. Han var flink på skolen. Men som så mange unge i 1930-årene hadde heller ikke Alfs husmannsforeldre midler til å koste videre skolegang på gutten. Derfor ble det gjeting og gårdsarbeid på større gårder så snart han var stor nok. Under krigen var han fjøsrøkter på Vangen gård i Asker. Etter krigen oppdaget NRK Alf Prøysens underfundige talent som visedikter og sanger, samt forfatter av noveller og små «stubber».

Året 1948 markerte gjennombruddet; han skriver selv «det året je var sjenni», altså geni!  Hans enkle, folkelige vesen gjennomsyrer forfatterskapet. De første bøkene, «Drengstuviser» i 1948, «Lillebrors viser» i 1949 og «Trost i taklampa» i 1950 solgte eventyrlig godt. Alle i rundt 100.000 eksemplarer hver.  

Det ble naturlig for en husmannssønn på Hedmarken, en gårdsarbeider, gjeter og griserøkter å løfte frem de sosialt tilbakestående, de på samfunnsstigens aller laveste trinn, sliterne i motvind: «Du ska få en dag i mårå».  

Prøysen er fengslet av barna, særlig de minste; de uskyldige, de uspolerte, umiddelbare og vergeløse som såres i møte med den barske voksenverdenen og søker ly i bestemorsfanget eller trenger ekstra omsorg — «Lille måltrost», som har fire barn, «tre som er flinke og én som er go’». 

I diktet om løvetanna handler det om en guttepjokk. Men det kunne like gjerne ha vært ei lita jente. Alf Prøysen gjorde ikke for­skjell på kjønn, verken i bøkene og visene han skrev eller i livet forøvrig. (Foto: NTB)

Gutten og løvetannen

Visen om gutten og den første løvetannen var en av de mest ønskede sangene i den gamle Ønskekonserten da landet sto stille, de trette menneskene hvilte og etterkrigsgenerasjonen flokket seg rundt radioapparatene på mandagskvelden. Alf Prøysen, Anne-Cath. Vestly og Torbjørn Egner gjorde 1950-tallet til en enestående gullalder innen barnelitteraturen. 

I løvetannsvisen forteller Alf Prøysen om en helt enkel hverdagslig tildragelse. En liten gutt finner den første løvetannen og tar den med hjem til mor for å glede henne. I Prøysens vise utvikles denne enkle historien etter hvert til en liten andakt til ettertanke, med et smil i munnviken og en tåre i øyekroken til sist.

Det sto en liten løvetann
så freidig og tilfreds.
På landevegens grøftekant
i sølevann til knes.
Et bustehue lyste gult: 
«Å nei hvor jeg er fin!»
Den hadde nettopp speilet seg
i sølepytten sin.

I grøfta gikk en liten pjokk,
som pjokker ofte går.
I våt og skitten kjeledress,
med gult og bustet hår.
Han satte seg i søla ned
og strekte ut ei hand.
Og nappet opp med rot og topp
sin første løvetann. 

På vegen kom det mange barn,
de kvidret lyst og lett.
Imens de ordnet fort og flinkt
en blåveisblå bukett.
Og pjokken ropte «Se på meg, 
hva jeg har funnet her!»
Men barna bare lo og sa
«Så pjuskete den er!» 

«Å nei så menn», sa pjokken,
«jeg skal ta den med til mor.»
Så sier hun at den er fin
og jeg er veldig stor.
«Det si’r hun for å trøste deg,»
sa de som sto omkring,
«for du er bare fire år
og skjønner ingenting».

Da stabbet pjokken hjem igjen
og snufset lite grann.
Og blomsten hang med hue ned
og lengtet etter vann.
Han åpnet døra sent og tungt,
og plutselig sa mor: 
«Å gid så fin en blomst du har,
å nei hvor du er stor!»

«Du si’r det for å trøste, du»
sa pjokken likeglad.
«Å langt ifra», sa mor og lo.
«Jeg mente det jeg sa».
«Det aller største mor vet om
en nemlig guttemann
som kommer hjem og har med seg
sin første løvetann!»

Her introduseres fire aktører: En løvetann, en pjokk, de «som sto omkring» og pjokkens mor. Det understrekes i beskrivelsen av blomsten — «Et bustehue lyste gult», og av pjokken — «Med gult og bustet hår», at de er i slekt: Løvetannen: «Å nei hvor jeg er fin.» Den hadde nettopp speilet seg i sølepytten sin. Pjokken: «Jeg skal ta den med til mor. Så sier hun at den er fin og jeg er veldig stor!» Å leve i en slik naiv uskyldighetstilstand er barnets privilegium. Begge to er aldeles nydelige, uten selvkritikk og beruset av sin egen fortreffelighet. 

Alf Prøysen elsker det vesle og uskyldsrene barnet, som enda ikke er spolert og formet av de voksnes kalkulerende verden, «de som sto omkring»: «For du er bare fire år og skjønner ingen ting».  

Prøysens lyriske tonefall når han beskriver den begeistrede pjokken blir plutselig kritisk. Den vesle gutten møter det nådeløse, dømmende voksensamfunnet, de omkringstående. På nytt bruker dikteren løvetannen til å beskrive barnets sinnstilstand: Mens pjokken stabber hjemover og snufser lite grann, henger blomsten med hodet og lengter etter vann.

I konstellasjonen smågutten mot de stores verden favner dikteren menneskehetens dilemma. Det uskyldsrene menneskebarnet i møte med et nådeløst samfunn, kalkulerende og kritisk, mobbende og latterliggjørende. Hvorfra og hvornår kommer de negative karaktertrekkene våre? Og når vi ikke makter å tøyle disse destruktive kreftene, ender vi opp i en verden som skremmer oss. Ikke minst i vår tid blir disse triste tilbøyelighetene eksponert av barna selv i skolegården eller når så mange av oss voksne herjer i kommentarfeltene på facebook i beste Donald Trump-stil. 

Prøysen vokste opp på husmannsplassen Prøysenstua på Hedmarken — den med «steinrøysa neri bakken». Denne kom i viseboka «Drengstu’vis­er» i 1948 og på plate året etter.

Går alle fremskritt fremover?

Likevel kan ikke den frustrerte dikteren forlate oss i denne trasige mistrøstigheten. Han ser jo at mennesket er et vanskelig vesen. Men ved siden av mobbeflokken dukker pjokkens mor opp, med sin stolthet over og sin kjærlighet til gutten sin: «Det aller største mor vet om er nemlig guttemann, som kommer hjem og har med seg sin første løvetann». Det er den samme kjærligheten Alf Prøysen synger om når måltrosten nevner sine fire barn; tre som er flinke, én som er god. 

Så enkelt og så fint kan det sies. Menneskenes dårskap og menneskenes storhet synliggjøres i noen små verselinjer av en dikter som sverget til den overvinnende kjærlighet, synliggjort i den frustrerte guttemannen i armene til en trøstende mor. Det er så typisk Alf Prøysen. Med en visnende løvetann skaper han et herlig bilde av ekte, usminket kjærlighet — den som en mor kan nære for sitt barn.

Kanskje visste Alf Prøysen så altfor godt hva som rørte seg i hjertet til pjokken, den vesle guttens skuffelse og hans oppreising. Igjen og igjen dukker temaet opp i Prøysens viser, noveller og stubber. I visen «Du skal få en dag i mårå» er det vindsusen som visker en forløsende trøst til den nedbøyede. Og i «Romjulsdrøm» er det bæssmorfanget som redder dagen. 

Alf Prøysen etterlater seg et unikt forfatterskap og en rekke udødelige figurer. Teskjekjerringa var hovedpersonen i en serie barnebøker og var første gang på trykk i bladet Kooperatøren, et medlemsblad for Samvirkelaget. Hun dukket også opp i Barnetimen for de minste i 1955.

Husmannssønnen, sauegjeteren og «grishusknølen» fra Hedmarken måtte nok kjempe for anerkjennelse. Som pjokken snufset han mang en gang, og som løvetannen hang han nok med hue ned. Men kjærligheten til de svakeste og uskyldigste blant oss, kampen for å gi disse vern og verdighet, gjorde han til vår ridder for rettferdigheten. Da han døde i 1970 ble han begravd i æreslunden på Vår Frelsers gravlund i Oslo. Kanskje ville den smålåtne kunstneren med den geniale pennen og enkle gitaren ikke ha følt seg så godt hjemme der.

Gutten blir reddet av mor og av morskjærligheten. I Prøysens dager, på 1950-tallet, var mor alltid til stede med sin kjærlighet. I våre dager må pjokken dele moren med samfunnet, slik at hun får realisere seg og bidra til hjemmets økonomi. Men så hører vi at barnehagene mangler kompetente barnepassere, samtidig som mange barn sliter psykisk. De finner seg ikke til rette og senere uteblir de fra skolen.

Man skal ikke forundres når tenkende besteforeldre minnes 50-årene og lurer på om alle fremskritt går fremover. Men det tør de ikke snakke høyt om.

Relaterte saker

Verdt å vite om Havbruksmeldingen

Det blir opp til politikerne å bestemme tempoet.
Månedens Gullfisk

Geir Andreassen

Månedens gullfisk har vært der lenge. Nå får andre krefter overta.

Kampen om råstoffet føles ikke rettferdig når naboen nesten uansett kan tilby en krone eller mer for fisken med penger hentet fra grunnrente på fiskeri eller oppdrett.

Leder
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå