Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
    • Artikkelserier
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

9 – 2024

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 9 – 2024

Leder
Leder
NF's blå
Guldens Lupe
Meningspanelet
Tar ordet
INGES hjørne
Svein Ove Haugland, Norges Råfisklag
Månedens intervju
Høyviks kommentar
Ferdigsnakka
Bok på kroken
Sundnes kommentar
Smånytt fra sjømatnæringen
På tampen fra Provence
Duellen
Ferdigsnakka

En umulig oppgave!

Er det mulig å halvere utslippene og opprettholde dagens flåte samtidig? En umulig oppgave, sier driftsdirektør Ronny Vågsholm i Lerøy Havfisk AS.

«Kongsfjord» var nummer fem på listen over de norske fiskebåtene med høyest fangstverdi i 2023. Båten landet nesten 11.300 tonn til en verdi av 242 millioner kroner. (Foto: Privat)
Utgave nr. 9

Skrevet av:

Thorvald Tande

Redaktør

Lerøy Havfisk AS bruker i år ca. 36 millioner liter diesel. Å halvere dette til 2030 er en umulig oppgave. Det er det like greit å erkjenne med en gang, sier rederiets driftsdirektør Ronny Vågsholm. Det finnes i dag ingen teknologiske løsninger for et slikt kutt.

Norge har forpliktet seg til å kutte minst 55 prosent av sine klimagassutslipp innen 2030 og minst 90 prosent innen 2050 i forhold til utslippene i 1990. Dette gjelder totalt, og kan ikke uten videre overføres til hver enkelt næring. Men det er ingen grunn til å tro at sjømatnæringen vil slippe billigere unna. I så fall står fiskeflåten overfor litt av en utfordring. Siden 1990 har utslippene fra norske fiskefartøyer faktisk økt, og oppgaven er blitt enda mer krevende. I 1990 hadde vi 40 år på å kutte 50 prosent — i dag bare seks år på å kutte nærmere 60 prosent. 

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent

Andre saker

Månedens Gullfisk

Kristin Langeland

Gullfisken går til dem som sørger for at vi enda et år...
NF's blå

nf’s blå nr 6/7 – 2025

Aktuelle kommentarer med spark til alle sider

I skyggen av laksen og de rekordhøye prisene til fiskerne er det svært tøffe tak for aktørene i fiskeindustrien.

Leder
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå