Sjømatnæringen på lerret
Skrei i olje
Utvilsomt nordnorsk og like utvilsomt et fiskemotiv.
«Skrei i olje» er en silketrykt, hardnakket og uhyggelig protest mot menneskets herjing med naturen av en kunstner som hadde synet av lofotfjellene med seg ut i verden, og som vendte hjem til Svolvær med kunnskaper og trykkpresser som skulle endre nordnorsk kunstliv. Nå er bildet å se i Bodø.
Med «Skrei i olje» og Dag Arnljot Rødsand er vi tilbake i Lofoten og endatil i Svolvær, som jo var startpunktet for denne serien. I likhet med Gunnar Berg var Dag Arnljot Rødsand herfra. Og som mannen bak «Trollfjordslaget» kom også Rødsand seg ut i verden med dens impulser. Begge bar uansett lofotlandskapet med seg uansett hvor og hva de malte. Så er det likevel grenser for hvor mange paralleller vi kan trekke. Der Berg malte gjenkjennelige friluftsmalerier, var bildene til Rødsand heller preget av erindringer og assosiasjoner, selv om svært mange av dem ble skapt i Svolvær. Slik sett er hans tolkning av det nordnorske vel så beslektet med mer suggestive kunstnere som Kaare Espolin og Theodor Kittelsen. Det er stemning, krefter og endatil protest som hentes ut av naturformene. «Skrei i olje» er uansett noe for seg selv. Det er datert 1973 like etter den første EU-striden og da den norske oljealderen for alvor var på trappene. Samtidig er det nok mange som ser det første gang i år siden bildet har fått en sentral plass i åpningsutstillingen «Alt snakker» på nye Nordnorsk Kunstmuseum Bodø. Utstillingen viser ulike tolkninger av det nordnorske.