Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
    • Artikkelserier
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

6/7 – 2025

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 6/7 – 2025

Leder
Sideblikk
NF's blå
Brev fra leserne
Meningspanelet
Solveig Ingeborg Gaasø
INGES hjørne
Geir Ove Ystmark, Sjømat Norge
Månedens intervju
Årlige oversikter
LAKS PÅ BØRSEN
Nye investeringer
Høyviks kommentar
Årlige oversikter
Williams kommentar
Sjømatnæringen på lerret
Sundnes kommentar
På tampen fra Provence
Duellen

Sjømatnæringen på lerret

Skrei i olje

Utvilsomt nordnorsk og like utvilsomt et fiskemotiv.

Utgave nr. 6/7

«Skrei i olje» er en silketrykt, hardnakket og uhyggelig protest mot menneskets herjing med naturen av en kunstner som hadde synet av lofotfjellene med seg ut i verden, og som vendte hjem til Svolvær med kunnskaper og trykkpresser som skulle endre nordnorsk kunstliv. Nå er bildet å se i Bodø.

Med «Skrei i olje» og Dag Arnljot Rødsand er vi tilbake i Lofoten og endatil i Svolvær, som jo var startpunktet for denne serien. I likhet med Gunnar Berg var Dag Arnljot Rødsand herfra. Og som mannen bak «Trollfjordslaget» kom også Rødsand seg ut i verden med dens impulser. Begge bar uansett lofotlandskapet med seg uansett hvor og hva de malte. Så er det likevel grenser for hvor mange paralleller vi kan trekke. Der Berg malte gjenkjennelige friluftsmalerier, var bildene til Rødsand heller preget av erindringer og assosiasjoner, selv om svært mange av dem ble skapt i Svolvær. Slik sett er hans tolkning av det nordnorske vel så beslektet med mer suggestive kunstnere som Kaare Espolin og Theodor Kittelsen. Det er stemning, krefter og endatil protest som hentes ut av naturformene. «Skrei i olje» er uansett noe for seg selv. Det er datert 1973 like etter den første EU-striden og da den norske oljealderen for alvor var på trappene. Samtidig er det nok mange som ser det første gang i år siden bildet har fått en sentral plass i åpningsutstillingen «Alt snakker» på nye Nordnorsk Kunstmuseum Bodø. Utstillingen viser ulike tolkninger av det nordnorske.

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå