Sjømatnæringen på lerret
Sildefiske
Materialvalg og teknikk gjør det svært vanskelig å fange slik kunst med fotolinse.
Olav Strømme (1909-1978) fra Ørsta på Sunnmøre var kanskje den som i størst grad bidro til å gå opp løypa for det abstrakte maleriet i Norge. Samtidig etterlot han seg en rekke mer eller mindre figurative bilder fra sildefisket, og turer på fiskefeltet med malervennene Rolf Nesch og Sigurd Winge skulle få stor betydning for Strømmes utvikling og produksjon.
I dag er det relativt beskjedne Kunsthuset i Ørsta sentrum trolig det beste stedet å gjøre seg klok på Strømme og silda. I andreetasjen finner vi bare Strømme-bilder og nesten en hel vegg der det fiskes sild. Som Ivar Aasen ble kunstneren født i Hovdebygda noen kilometer i retning Volda. Han kom fra en familie der flere hadde kunstneriske anlegg, enten det var med penn eller pensel. Familien flyttet til Hamar allerede da han var to år og i 1928 videre til Oslo. Sunnmørsnaturen levde likevel i ham, og på somrene var familien hjemme i Ørsta eller på Ulla i havgapet på Haramsøya der moren kom fra. Han tok artium i Volda og vendte også tilbake til Sunnmøre i perioder som voksen. Samtidig var Olav Strømme i høyeste grad mann for å hente impulser utenfra. Kunstnerutdanningen fikk han i Norge, men i 1930-årene var han med i et miljø som var glødende opptatt av internasjonal samtidskunst, ikke minst fra Tyskland der det skjedde mye spennende. To av de mest kjente Strømme-bildene, «Byen» og «Sommerfugl over en by» viser tydelig påvirkning av den tyske surrealisten Max Ernst.