Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
    • Artikkelserier
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

8 – 2025

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 8 – 2025

Leder
Sideblikk
NF's blå
Meningspanelet
Tar ordet
INGES hjørne
Sverre Johansen, Norges Fiskarlag
Månedens intervju
Ferdigsnakka
Sjømatnæringen på lerret
Nye investeringer
Nye investeringer
På tampen fra Provence
Duellen

Sjømatnæringen på lerret

Sildefiske

Materialvalg og teknikk gjør det svært vanskelig å fange slik kunst med fotolinse.

Olav Strømmes «Sildefiske» ble ferdig i 1976, kun to år før kunstneren døde. Mest sannsynlig har inntrykkene fra turen på havet i mellomkrigstiden vært et fundament. Motivet ble med ham siden, selv om han er like kjent for rent abstrakte bilder. Bildet henger i Kunsthuset i Ørsta, utlånt fra Kjell Holm-stiftelsen. (Foto: Hans Morten Sundnes)
Utgave nr. 8

Olav Strømme (1909-1978) fra Ørsta på Sunnmøre var kanskje den som i størst grad bidro til å gå opp løypa for det abstrakte maleriet i Norge. Samtidig etterlot han seg en rekke mer eller mindre figurative bilder fra sildefisket, og turer på fiskefeltet med malervennene Rolf Nesch og Sigurd Winge skulle få stor betydning for Strømmes utvikling og produksjon.

I dag er det relativt beskjedne Kunsthuset i Ørsta sentrum trolig det beste stedet å gjøre seg klok på Strømme og silda. I andreetasjen finner vi bare Strømme-bilder og nesten en hel vegg der det fiskes sild. Som Ivar Aasen ble kunstneren født i Hovdebygda noen kilometer i retning Volda. Han kom fra en familie der flere hadde kunstneriske anlegg, enten det var med penn eller pensel. Familien flyttet til Hamar allerede da han var to år og i 1928 videre til Oslo. Sunnmørsnaturen levde likevel i ham, og på somrene var familien hjemme i Ørsta eller på Ulla i havgapet på Haramsøya der moren kom fra. Han tok artium i Volda og vendte også tilbake til Sunnmøre i perioder som voksen. Samtidig var Olav Strømme i høyeste grad mann for å hente impulser utenfra. Kunstnerutdanningen fikk han i Norge, men i 1930-årene var han med i et miljø som var glødende opptatt av internasjonal samtidskunst, ikke minst fra Tyskland der det skjedde mye spennende. To av de mest kjente Strømme-bildene, «Byen» og «Sommerfugl over en by» viser tydelig påvirkning av den tyske surrealisten Max Ernst.

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå