Karl Erik Harr har malt og tegnet så mye salt sjø, kjempende nordlandsbåter, steile kystfjell, veldige bølger, fisker, ukuelige rorkarer og tøffende fiskeskøyter at vi var nær ved å forbigå det hele. Tok vi ham som en selvfølge? Det bør vi ikke. Månedens bilde heter «Utror fra Stamsund» og henger i Harrmuseet på Kjerringøy.
Med Harr har vi enda en kunstner med sterk tilknytning til Nord-Norge og nordlandsnaturen, selv om også han kom seg ut — da forstått som sørpå. Harr kom seg for øvrig ut i ordets rette forstand. Mange av kystbildene er malt med staffeliet på plass i det landskapet han gjør til sitt. Å knytte Harstad-fødte Harr til Nord-Norge undrer ingen. Samtidig kan han knyttes til flere av kunstnerne vi alt har omtalt i denne serien om malerkunsten og fiskeriene. Vi har alt pekt på båndene mellom flere mer modernistiske og materialutforskende kunstnere med blikk for fiskeriene. Harr hører hjemme blant de figurative. Som barn fikk han en bok om Theodor Kittelsen som skulle bli viktig for karrierevalget siden. Christian Krogh ble en inspirator. Kaare Espolin Johnsen et forbilde. Gunnar Berg gikk Harr selv opp sporene etter da han malte sine versjoner av Trollfjordslaget. Og det er få som har bedre oversikt over nordlandskunstnerne gjennom tidende enn malende og skrivende Harr.