Brev fra leserne
Sildelagets ambisjoner
Jonny Berfjord om Sildesalgslagets ambisjoner.
Skrevet av:
Jonny BERFJORD
På blåsidene i forrige nummer av «Norsk Fiskerinæring» etterlyste redaktøren hva som er Sildelagets ambisjoner for omsetningen av pelagisk fisk. Svaret er enkelt. Sildesalget har som ambisjon å være en foretrukket samarbeidspartner for fiskere, kjøpere, myndigheter og øvrige aktører i verdikjeden. Vi skal være så gode og effektive at vi ville blitt foretrukket selv om vi ikke hadde en lov som påbyr partene å bruke oss.
Å måle om vi greier å oppfylle denne målsettingen er vanskelig. Men når nf“s blå slår fast at 37,4 prosent av volumet av pelagisk fisk i Nordøst-Atlanteren går gjennom Sildelaget, tenker jeg at laget gjør en imponerende jobb. Hadde vi regnet i verdi og ikke volum hadde denne prosenten sikkert vært høyere, etter våre beregninger over 40 prosent.
Bakteppe er selvfølgelig at flåten i de andre kyststatene som fisker pelagisk fisk er mer eller mindre bundet av hvor de skal omsette fisken. Islendingene er helintegrerte og går hjem til egne fabrikker. Færingene må betale en høy avgift hvis de lander i Norge og skottene har fått sin egen «landing obligation». Danske fiskere er delvis eiere av egen industri og hollenderne produserer store deler av den pelagiske fisken om bord i egne fartøy.
Det at Sildelaget alene omsetter rundt 40 prosent av volumet og verdien av pelagisk fisk i Nordøst-Atlanteren medfører at vår markedsplass — auksjonene — blir toneangivende for prisen på disse pelagiske produktene. Den blir i stor grad brukt både av flåten og industrien i alle land som retningsgiver for hvor markedsprisen ligger. Dette var nok hovedgrunnen til at Sildelagets tidligere praksis med deling av pris i auksjonene ble angrepet rettslig av kjøperne i Norge gjennom Sjømat Norge. Sildelaget ble rett og slett for gode til å skape en transparent markedsplass!
Fremmer konkurranse og kvalitet
Nf´s blå lurer på hvilken ambisjon Sildelaget har for å trekke til seg utenlandske landinger i Norge og dermed øke omsetningen i Sildelaget? Som figurene 1 og 2 viser kommer et sted mellom 18 og 22 prosent av omsetningen i Sildelaget de 10 siste årene fra utenlandske fartøy. Hvis vi ser på omsetningen av makrell de 10 siste årene (Figur 2) varierer andelen fra utenlandske fartøy mellom 30 og 40 prosent.


Dette viser at Sildelaget og norsk pelagisk industri er svært sterke på makrell. Så kan man jo dvele ved hvorfor det er slik? Hovedgrunnen er en særdeles dyktig pelagisk industri i Norge som er svært konkurransedyktig, spesielt på makrell. Dette er en hardtarbeidende gjeng som står opp tidlig om morgenen og står på til sent på kveld når siste auksjon i Sildelaget går. Hvorfor er de blitt så gode? Vel, det er det mange forklaringer på, men fokus på effektive moderne fabrikker, dyktige folk, store krav til kvalitet både fra flåten og industrien, samt et godt markedsarbeid, er de viktigste. Så må vi ikke glemme Sildelagets auksjoner som gjør at hver eneste fisk blir konkurranseutsatt. Da blir det de dyktige som blir med videre, og de fartøyene som ikke prioriterer kvalitet kommer sist i auksjonene. Systemet fremmer konkurranse og kvalitet.
Toneangivende markedsplass
Sildelaget ønsker å være en fortrukket partner for fiskere og kjøpere, også de utenlandske. Vi har en sterk ambisjon om å drive den toneangivende markedsplassen for pelagisk fisk i Nordøst-Atlanteren. Auksjon skal være den dominerende omsetningsformen, og vi skal fortsatt ha en markedsplass der relevant og god markedsinformasjon deles til alle aktørene som deltar på markedsplassen. Sildelaget skal fortsatt ha vår gode garantiordning, slik at alle har garanti for oppgjør. Dette er viktig for den enkelte aktør, men også viktig slik at alle vet at markedsprisene er reelle. Så vil Sildelaget fortsatt beholde et minsteprissystem som i hovedsak bygger på dynamiske prismodeller vi har forhandlet frem sammen med industrien. Det gir stabilitet i markedet både for fiskere og fiskekjøpere. Så må vi ikke glemme Sildelagets kontrollfunksjon, som både sikrer ressursregnskapet på vegne av fellesskapet, men også at auksjonsprisen er den reelle prisen, som igjen gir legitimitet til auksjonen.
Sildelaget er kjent for å følge opp flåte og industri på en svært god måte. Laget får i mange sammenhenger skryt for god service og at vi er tilgjengelig 24/7. Dette skal videreføres sammen med våre gode elektroniske løsninger. Til sammen utgjør dette strategien til Sildelaget for at brukerne av markedsplassen skal føle at Sildelaget er nyttig. Vårt fokus er først og fremst våre egne medlemmer, men vi jobber hver dag for å tiltrekke oss utenlandske aktører til vår markedsplass både for å styrke markedsplassen, men også for å styrke hele den pelagiske verdikjeden. Så må vi ikke glemme kostnadene. Sildelaget satte ned lagsavgiften fra 1. juli i år, slik at kostnaden ved å bruke Sildelaget er svært konkurransedyktig.
Bergen, august 2025
Adm. direktør Jonny Berfjord
Norges Sildesalgslag