Skip to content

Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

3 - 2018

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 3 – 2018

Lukk

Serier

NF's blå

Meningspanelet

Frode Blakstad

Fisk og Forskning

Nye investeringer

Nye investeringer

Leder

Månedens Gullfisk

Høyviks kommentar

Lek med tall

Fisk og Forskning

Lov og Rett

Fem på konferanse

Hempels kommentar

Til lands, til vanns og i lufta med

Sjømatnæringen kan ikke gjøre seg nytte av eventyrskip som tar lasten frem i alle elementer. Men det skjer en spennende utvik­ling både innen vei-, tog-, sjø- og flyfrakt.

Laksen må frem, slik klippfisk, silda, seifiletene og rekene må frem. Både tog, båt og fly må til for å få den norske sjømaten dit den skal, men nesten alt som selges av fisk og skalldyr er på et eller annet tidspunkt innom en bil. En politisk målsetning er å få den andelen ned. Slik landet vårt er skapt, kan vi neppe regne med at den blir borte.
Publisert: 10. januar 2019

Alle transportformene har sine utfordringer. I dag dominerer bil og båt volummessig, flyfrakten er fremdeles i vekst. Tog gjør lite av seg, i hvert fall når det gjelder å få fisken ut av landet. I 2030 er bildet garantert annerledes. Dette er artikkelen for deg som er opptatt av transporten av sjømat.

Slaktelinje for hvitfisk nord i landet. En torskefilét er en del av et større hele, som til sammen utgjør 2,6 millioner tonn hvert år. Denne fisken har en lang reise foran seg både om sluttbruker er i Norge eller i utlandet.

Sjømaten som fyller opp vogntogene hos Flakstadvåg Laks i Flak­stadvåg, hos Coldwater Prawns i Senjahopen, Nergård i Gryllefjord og hos de andre fiskeribedriftene på Senja, kan regne med å krysse flere grenser på vei mot middagstilværelsen: Inn i Sverige og kanskje tilbake til Norge igjen. Til Japan med fly eller til Polen og Spania med lastebil. Uansett er den første grensen kanskje den viktigste. Fisken må over Gisundbrua fra Senja til Finnsnes og fastlandet. Vi tenkte å innlede med Senja som et slags sjømattransport-Norge i miniatyr; med sild som tar sjøveien og laks og torsk som tar landeveien med sine innsnevringer, buktninger, rasstrekninger og vinterglatte bakker. En større del av Senja-sjømaten går på vei enn i resten av Nord-Norge. I det siste brevet samarbeidsgruppen «Sjømatklynge Senja» sendte sam­ferdselsdepartementet, hadde man satt strek under sju veistrek­ninger og over 30 kritiske punkter på disse.

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå