Skip to content

Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

4 - 2019

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 4 – 2019

Lukk

NF's blå

Månedens Gullfisk

Meningspanelet

Månedens intervju

Fisk og Forskning

Hempels kommentar

Sandøys kommentar

Fem på konferanse

Viktige fiskerikommuner

Marte Vassbotten

Duellen

Sundnes kommentar

Smånytt fra fiskerinæringen

Brev fra leserne

Brev fra leserne

Atlantic Sapphire:
Fra 0 til 200.000 tonn på ti år

Bli med til Miami og les stort intervju med gründer Johan E. Andreassen

Dimensjonene er gigantiske. Når Atlantic Sapphire er ferdig utbygd i Miami vil anlegget dekke et område på ca. 500 acres, dvs. litt over 2.000 mål. Av dette vil ca. 660.000 kvadratmeter være under tak. Den eksisterende tomta, som vi ser på dette bildet, måler «bare» 320 mål. (Foto: Atlantic Sapphire)
Utgave nr. 4 - 2019

JOHAN EMIL ANDREASSEN BLE FØDT I Ålesund i 1977. Men rett skal være rett. Han er romsdaling god som noen, oppvokst på Vestnes. I 1995, mens han tok artium i Molde, etablerte han selskapet Villa Leppefisk AS sammen med barndomsvennen Bjørn-Vegard Løvik. Siden har han jobbet i egne bedrifter. Frem til 2009 var han daglig leder i Villa-konsernet og Villa Organic AS, en videreføring av Villa Leppefisk.

— I 2009 solgte jeg meg ut av Villa-konsernet etter en helhets­vurdering. Vi hadde et komplisert aksjonærfellesskap, og ble ikke enige om veien videre. Man kan sikkert skrive en hel bok om Villa-konsernet og den dynamikken som oppstår i ledelse og styre når man henter inn ulike eller feil typer investorer. Kort for­talt ble vi to gründere — Bjørn-Vegard og jeg, presset ut. Slik majoritetseierne agerte ble det rett og slett for risikabelt å være med videre på ferden. I 2009 hadde Villa-konsernet over 30 standard matfiskkonsesjoner for oppdrett av laks og ørret etter oppkjøpet av selskapet North Salmon i Finnmark. Det var et bety­delig behov for kapital, og som «fattige» gründere ble vi tvunget ut. Vi solgte selvfølgelig alt for billig i forhold til verdiene i ettertid, men salgsgevinsten var med på å finansiere andre prosjekter, blant annet etableringen av Atlantic Sapphire. En periode var vi aksjonærer i Patogen Analyse AS og vi er fortsatt store aksjonærer i Kyst-Lab. Videre er vi involvert i en del eiendomsprosjekter og medeiere i bioteknologi-selskapet Prophy­laxia AS, som har en FoU-konsesjon for lakseoppdrett i Romsdalsf­jorden.
Prophylaxia har de siste ti årene testet ut et feromon mot lakselus — et duftstoff som vi har stor tro på. Det fungerer veldig godt.

Det var her det startet; på Vestnes i Romsdal tidlig på 1990-tallet. Den første tiden hadde Villa Leppefisk kontor i denne bygningen. (Foto: Privat)

— Du er fortatt på lag med Løvik?
— Absolutt. Vi eier investeringselskapet Alsco AS sammen og gjør mye gjennom dette selskapet. Vi investerer også en del hver for oss. Alsco AS er fortsatt største aksjonær i Atlantic Sapphire AS.
Da vi solgte oss ut av Villa, var vi fremdeles unge. Vi kunne ha pensjonert oss, men brukte nesten ett år på å lade batteriene og reise rundt for å finne ut hva som rørte seg globalt innen lak­seoppdrett. Villa-konsernet hadde mye fokus på økologisk laks og USA, og vi hadde særlig dette markedet i bakhodet. Det miljømessige perspektivet hadde opptatt oss fra start, helt siden vi tidlig på 1990-tallet begynte å fiske og selge leppefisk. Mange amerikanske selskaper var opptatt av miljø og bærekraft, og ville helst kjøpe laks fra oppdrettere med en god historie å fortelle på dette området. Økologisk laks var en slik historie, forteller Andreassen, og fortsetter:

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå