Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

5 -2019

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 5 -2019

Lukk

Leder

Månedens Gullfisk

NF's blå

Lek med tall

Bent Dreyer

Høyviks kommentar

Viktige fiskerikommuner

Hempels kommentar

Duellen

Smånytt fra fiskerinæringen

Sundnes kommentar

Fem på konferanse

Fisk og Forskning

Lov og Rett

Er vi klare for sjømat på nett?

Tiden for å skaffe oversikt og skrive innkjøpslister er historie. Det tomme «intelligente» kjøleskapet blir fylt opp av varer bestilt på nett.

Nettsalg av sjømat er ikke så enkelt. De som forsøker i Norge sliter med å tjene penger. Kjendiskokk Ole Martin Alfsen var lenge med på å lage matkassene til Godtlevert.no. som man fort­satt kan bestille på nett og få levert på døren hjemme. I 2017 slo selskapet seg sammen med Adam Matkasse, og i dag er begge virksomheter eid av svenske Brandhub.
Utgave nr. 5 - 2019

 

Søndag kveld. Det har vært en travel, men trivelig helg. Det er på tide å køye, men før Lin legger seg må hun få oversikt over uken som kommer og passe på at det tomme kjøleskapet blir fylt opp. Heldigvis tar ikke det lang tid i disse digitale tider. Tiden for å skaffe oversikt og skrive innkjøpslister er historie. Hun går gjennom listen over hva som mangler — generert av hennes «intelligente» kjøleskap, legger til et par ekstra ting og tryk­ker send. Varene plukkes av roboter mens familien sover og venter neste morgen på døren. Deretter settes de inn i kjøleskapet før Lin går på jobb. Og har hun glemt noe er det bare å sende en ny bestilling, som leveres innen tre timer. «Tid spart», tenker Lin takknemlig.

Dette er ikke ønsketekning eller et framtidsscenario, men faktisk en realitet i flere byer i Asia allerede. Liknende løsninger, om enn ikke så automatiserte, er også tilgjengelig i de største norske byene i dag. Vi er ikke i tvil om at dette er fremtiden. Spørsmålet er hva som skal til for en gunstig «kost-nytte»-løsning for alle parter. Hva kreves av matprodusentene, emballas­jeleverandørene og distributørene? Hva må til for at det skal bli lønnsomt for produsenter og matbutikker å tilby netthandel og hjemlevering av varer til folk langs en lang kyst, som i Norge, eller i områder med dårlig utviklet infrastruktur? Den digitale verden gir oss mange muligheter. Hvordan kan og bør sjømatnasjo­nen Norge gripe mulighetene som ligger i netthandel av mat?

 

Netthandel — kjært barn, mange navn

Netthandel, også kalt E-handel eller elektronisk handel, inklu­derer alle former for kommersielle transaksjoner og forretnings­virksomhet over nett. Netthandel åpner for forretningsmodeller hvor bedrifter eller enkeltpersoner kan drive sin virksomhet over internett, uten nødvendigvis å gå via de etablerte tradisjonelle salgskanalene. Dette gir ulike muligheter for bedrifter; enten man selger «business-to-business» (B2B) eller «business-to-consumer» (B2C). Det kan skje via hjemmesider og mobilhandel (m-handel).

Alibabas Hema Fresh i Shanghai er eksempel på en «omni channel», dvs. en butikk der kundene kan komme for å besiktige den sjømaten de senere bestiller på nett.
Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå