Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

5 -2019

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 5 -2019

Lukk

Leder

Månedens Gullfisk

NF's blå

Lek med tall

Bent Dreyer

Høyviks kommentar

Viktige fiskerikommuner

Hempels kommentar

Duellen

Smånytt fra fiskerinæringen

Sundnes kommentar

Fem på konferanse

Fisk og Forskning

Lov og Rett

Tørrfiskmarkedet i Italia:
Tradisjoner i endring

Vi har eksportert tørrfisk i over tusen år. Det er tørrfisken fra Lofoten som har den beste kvaliteten og er mest etterspurt. De siste 30 årene har Italia vært vårt desidert viktigste marked, med ca. 60 prosent av den totale eksportverdien.

Skrevet av:

av Karoline Storvik Ingebrigtsen og Eline Ramstad Nygård

Utgave nr. 5 - 2019

Det er vanskelig å forutse fremtiden. Hvordan vil matvarene være og hvilke av dagens spisevaner vil fases ut? Dette er spørsmål med særlig relevans for en næring som hovedsakelig lever av å produsere middagsretter. Våren 2019 skrev vi vår avsluttende masteroppgave innenfor siviløkonomstudiet ved Nord Universitet. Oppgaven fikk senere prisen som beste masteroppgave i kategorien «forskning med særlig relevans for næringslivet». Prisen ble tildelt av Kunnskapsparken Bodø.

I oppgaven har vi sett nærmere på utfordringene til norsk tørrfiskhandel med Italia. Som kjent har Italia en lang historisk tilknytning til norsk tørrfisk. Det finnes flere eksportmarkeder, men Italia er det absolutt største. Ingen kjøper mer tørrfisk en italienerne, og ingen er mer opptatt av prima kvalitet.

I arbeidet med forskningen stilte vi spørsmålet om næringen er godt nok rustet til å møte fremtidens markedskrav i Italia. For ikke å favne alt for vidt, valgte vi følgende problemstilling: «Hvordan kan norske eksportører av tørrfisk forbedre sin posisjon for å møte fremtidens krav i markedet for tørrfiskprodukter i Veneto-regionen?»

Vi har hovedsakelig tatt utgangspunkt i norske tørrfiskprodusenter på Røst og deres tilknyttede distribusjonskjede i denne regionen. Tørrfisk er fremdeles et populært produkt, men forbrukerne blir i stadig mindre grad i stand til å bearbeide tørrfisken frem til gryteklare produkter. Vi ville undersøke hvordan norske eksportører av tørrfisk bedre kan tilpasse seg de nye forbrukertrender i det italienske markedet. For å analysere disse utfordringene, så vi nærmere på faktorene relasjoner, verdi og posisjonering.

 

Når man nettopp har fått pris for den beste masteroppgaven er det lov å feire. Eline Ramstad Nygård til venstre og Karoline Storvik Ingebrigtsen til høyre er nå begge siviløkonomer. Sistnevnte er forøvrig datter av fiskarlagsleder Kjell Ingebrigtsen. (Foto: Silje Olsen)

Dype relasjoner

Historisk sett har relasjoner og tillitsforhold vært svært viktige i den italienske handelskulturen. Rolf Sørland, direktør i Innovasjon Norge i Milano, forklarte oss dette på en god måte:
«Italia er et relasjonssamfunn der man ikke nødvendigvis har tillit til hvem som helst. Landet har slitt med korrupsjon og utfordringer. Italienere stoler primært på nære venner og familie. Her må du altså ha tillit til dem du gjør business med».

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå