Lek med tall
Sjømateksporten fra Norge:
Markedskonsentrasjonen minker
Hvordan eksportverdien av sjømat fra Norge fordeler seg etter marked
La deg ikke forvirre av de tre «kakestykkene» i figuren over. De er veldig lette å forstå. De viser kort fortalt hvordan eksportverdien av sjømat fra Norge fordeler seg etter marked — dvs. markedskonsentrasjonen. «Kaken» til venstre gjelder for året 2000, den i midten for 2010 og den til høyre for 2019. Den første stolpen i hver figur — altså stolpene lengst til venstre, viser hvor mange prosent eksportverdien til vårt største marked utgjorde av den totale eksportverdien. I 2000 — «kakestykket» til venstre — var Japan vårt viktigste eksportmarked. Dette året kjøpte japanere sjømat fra Norge for vel 4,2 milliarder kroner, dvs. 13,4 prosent av den totale eksportverdien. I 2010 — «kakestykket» i midten — var Frankrike størst med 5,3 milliarder kroner, hvilket utgjorde 9,8 prosent av totalen på 53,8 milliarder. I fjor — «kakestykket» til høyre, var Polen vårt største enkeltmarked. I 2019 importerte polakkene sjømat fra Norge for hele 10,6 milliarder kroner, eller 9,9 prosent av totalen. Stolpe nummer to i hvert av de tre «kakestykkene» viser eksportverdien til de to største markedene i prosent av totalen, stolpe tre de tre største markedene osv., osv.. «Kakestykkene» viser med andre ord markedskonsentrasjonen i eksporten av norsk sjømat i 2000, 2010 og 2019.