Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

2 - 2020

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 2 – 2020

Lukk

Leder

Viktige fiskerikommuner

Ferdigsnakka

På tampen fra Provence

Sundnes kommentar

Nye investeringer

Nye investeringer

Nye investeringer

Hempels kommentar

Smånytt fra fiskerinæringen

Månedens intervju

Duellen

Høyviks kommentar

Lek med tall

Fem på konferanse

Norges 35 største fiskebåtrederier

Lek med tall

Sjømateksporten fra Norge:
Markedskonsentrasjonen minker

Hvordan eksport­verdien av sjømat fra Norge fordeler seg etter marked

Figur 1: Markedskonsentrasjonen for norsk sjømateksport i 2000, 2010 og 2019. (Kilde: Norges sjømatråd)
Utgave nr. 2 - 2020

La deg ikke forvirre av de tre «kakestykkene» i figuren over. De er veldig lette å forstå. De viser kort fortalt hvordan eksport­verdien av sjømat fra Norge fordeler seg etter marked — dvs. markedskonsentrasjonen. «Kaken» til venstre gjelder for året 2000, den i midten for 2010 og den til høyre for 2019. Den første stolpen i hver figur — altså stolpene lengst til venstre, viser hvor mange prosent eksportverdien til vårt største marked utg­jorde av den totale eksportverdien. I 2000 — «kakestykket» til venstre — var Japan vårt viktigste eksportmarked. Dette året kjøpte japanere sjømat fra Norge for vel 4,2 milliarder kroner, dvs. 13,4 prosent av den totale eksportverdien. I 2010 — «kakes­tykket» i midten — var Frankrike størst med 5,3 milliarder kroner, hvilket utgjorde 9,8 prosent av totalen på 53,8 milliard­er. I fjor — «kakestykket» til høyre, var Polen vårt største enkeltmarked. I 2019 importerte polakkene sjømat fra Norge for hele 10,6 milliarder kroner, eller 9,9 prosent av totalen. Stolpe nummer to i hvert av de tre «kakestykkene» viser eksportverdien til de to største markedene i prosent av totalen, stolpe tre de tre største markedene osv., osv.. «Kakestykkene» viser med andre ord markedskonsentrasjonen i eksporten av norsk sjømat i 2000, 2010 og 2019.

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå