Robert Eriksson
Tar ordet
Imot oss statens lover bøyes,
av SKATTER blir vi tynget ned
I budsjettforslaget som Solberg-regjeringen la frem foreslås det at skillet mellom eldre og nyere oppdrettstillatelser oppheves, slik at også tillatelser ervervet før 1998 blir gjenstand for formuesbeskatning.
Skrevet av:
Robert Eriksson
I budsjettforslaget som Solberg-regjeringen la frem i oktober foreslås det at skillet mellom eldre og nyere oppdrettstillatelser oppheves, slik at også tillatelser ervervet før 1998 blir gjenstand for formuesbeskatning. Det er prisen fra auksjonen i 2020 i det aktuelle produksjonsområdet som skal benyttes som utgangspunkt ved fastsettingen av formuesverdien av oppdrettstillatelsene. Både de før 1998, men også de som er ervervet etter den tid.
Budsjettforliket mellom Ap/Sp-regjeringen og Sv har gjort det hele enda verre. For det første har den nye regjeringen økt verdsettelsen av aksjer og driftsmidler fra 50 prosent, som opprinnelig var foreslått av regjeringen Solberg, til 65 prosent av formuesgrunnlaget. Dernest har man økt formueskattesatsen fra 0,85 til 0,95 prosent. For familieeide havbruksselskaper er resultatet at papirverdien av selskapene mangedobles, og at eierne får en kunstig høy formuesskatt på flere titalls millioner ekstra til neste år. Hvis ikke dette stoppes kan konsekvensene bli fatale for det aktive næringslivet langs hele kysten. Vi kan ikke ha det slik at eierne i familieeide havbruksselskaper blir den største trusselen mot å opprettholde arbeidsplasser og utvikling i distrikts-Norge.