Nye investeringer
Helnorske fartøy for Remøy Management
"Volt Harvest I" og "Volt Harvest II" er nå på plass. Rederiet venter to nye bløggebåter.
Skrevet av:
Ask Sivsønn Gulden
Før jul ankom Remøy Managements nye og helnorske bløggebåt «Volt Harvest II». 4. januar i år mottok rederiet navnebroren «Volt Harvest I». Denne er også helnorsk, og per dags dato har selskapet fire bløggebåter i drift.
Før vi går nærmere inn på «Volt Harvest I», kan daglig leder ved Remøy Management, Even Toreson Remøy, fortelle oss om en god oppstart for «Volt Harvest II».
— Den første perioden har gått veldig bra og båten fungerer svært godt. Slakteriene som tar imot fisken rapporterer om godt avkjølt fisk av meget god kvalitet. Vi er veldig fornøyde med tilbakemeldingene så langt.
De to båtene er begge 10,2 meter brede, men «Volt Harvest II» er ti meter lenger enn navnebroren, som måler 28,7 meter. «Volt Harvest I» har seks lugarer med plass til åtte personer. Den har to RSW-tanker på til sammen 200 kubikkmeter og fartsområdet er Nordsjøen og Østersjøen.
— «Volt Harvest I» skiller seg fra andre bløggebåter ved at den kan kombinere RSW-kjøling og slurry iskjøling. I tillegg er den optimalisert med hensyn til bløggekapasitet, kjølemetodikk og internlogistikk om bord basert på våre erfaringer. Det er også lagt mye arbeid i å gjøre hygienesystemet så godt som mulig, både for å spare tid, men også for å avlaste mannskapet, forteller Remøy.
— Hvor mye fisk kan «Volt Harvest I» slakte per time?
— De to bløggerobotene kan ta unna mellom 10.000 og 12.000 fisk per time, alt etter størrelsen på fisken. Med fisk på fem kilo i snitt skal vi kunne laste mer enn 50 tonn i timen, sier Remøy og utdyper:
— Bløggelinjen er fra Optimar. Den har artsgjenkjenning og et system som anslår det nøyaktige antallet og størrelse på den fisken vi tar om bord. Kunden får en rapport rett etter bløgging ved merdkanten. Denne teknologien vil være til hjelp i salgsplanleggingen for kunden og slakteriene. Vi arbeider også med et system som skal estimere klassifiseringen av fisken under bløggingen. Systemet ser etter sår eller andre lyter på fisken, og kan dermed fordele i superior, ordinær eller produksjonsfisk allerede når vi tar fisken om bord.
Bløggebåt = miljø- og dyrevennlig
På spørsmål om hvorvidt det er skjedd noen miljø- og dyrevelferdsmessige fremskritt svarer Remøy at satsingen på bløggebåt i seg selv er et fremskritt.
— Fisken blir bedøvet og avlivet på merdkanten i stedet for at den blir fraktet levende i tanker. Videre har bløggebåter hundre prosent lukket transport. Følgelig er smitterisikoen fra frakten eliminert. Ved bruk av bløggebåt blir også utslippet per fraktet enhet redusert ettersom man har høyere stuingsfaktor i tankene. I tillegg trenger man ikke like store fartøy som når man frakter fisken levende, forklarer Remøy.