Nye investeringer
Nye «Østerfjord» i havn på nyttårsaften
Nybåten har kombinert autoline med snurrevad og diesel med batteri
Skrevet av:
Ask Sivsønn Gulden
Et halvt år etter at den skulle ha ankommet Austevoll, kunne eierne på selveste nyttårsaften ønske nye «Østerfjord» velkommen til Austevoll. Nyervervelsen skal være verdens største autolinebåt. Den er også utstyrt for snurrevad.
Det er blitt en gjenganger; nok en gang har den usynlige fienden av et coronavirus forsinket en båtleveranse til Norge.
— «Østerfjord» skulle ha vært levert i juni 2021, men byggingen ble selvsagt rammet av coronasituasjonen. Dermed fikk vi ikke overtatt båten fra verftet i Tyrkia før 13. desember, forteller styreleder i rederiet Østerbris AS, Olav Østervold. Han fortsetter:
— Det var godt å få båten hjem. Vi brukte elleve og et halvt døgn fra Istanbul til Norge, hvilket er nokså godt gjort i desember måned.
Nye «Østerfjord» er designet av Marin Teknikk og bygget på Tersan i Tyrkia. Nybåten er 67 meter lang og 14,6 meter bred, og er utrustet for et mannskap på 24. Kapasiteten på autoline-systemet skal ligge i overkant av 70.000 kroker. Båten er også utstyrt for bearbeiding og produksjon av filét. Man kan også fryse ned torskehoder.
— Med nye «Østerfjord» får vi en kombinert autoline- og snurrevadbåt. Sammenlignet med gamlebåten øker vi frysekapasiteten fra 25 tonn i døgnet til et sted mellom 60 og 70 tonn teoretisk sett. Båten er utstyrt med «head on, gutted»-linje og filétlinje. I tillegg har den en autofrys for filét som kan ta unna mellom 10 og 12 tonn i døgnet.
— Hvordan foregår prosessen fra fisken kommer om bord til den går videre?
— Den blir først bløgget og lagt i ett bløggekar med nedkjølt vann i 30 minutter. Deretter blir den sendt til «head on, gutted»-linja eller til en japankutt-maskin som vi også har om bord. Så blir den rengjort og sendt til en lagringstank. Her er også vannet nedkjølt. Når lagringstanken er full går fisken til fryseren, levert av danske DSI Freezing Solutions. Her fryses den ned til minus 25-30 grader, før den tas til et frysehotell for palletering og så til fryserommet. Ved lossing brukes en truck som laster to paller om gangen. Fisken losses på styrbord side. Denne automatiseringen sparer mannskapet for mange tunge løft, forteller Østervold.