Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
    • Artikkelserier
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

2 - 2022

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 2 – 2022

Leder
NF's blå
Brev fra leserne
Meningspanelet
INGES hjørne
Geir Ove Ystmark
Lek med tall
Høyviks kommentar
Månedens Gullfisk
Guldens Lupe
Månedens intervju
Nye investeringer
Norges 35 største fiskebåtrederier
Hempels kommentar
Aquatech Cluster
Ferdigsnakka
Sundnes kommentar
Bok på kroken
Duellen
Fisk og Forskning
På tampen fra Provence
Leder

Konvensjonell havfiskeflåte:
Kvoteverdier til himmels!

Den svimlende verdiøkningen på kvoter, kan gi læring til de som skal jobbe med fiskeriforvaltningen i fremtiden.

Et flott skue på havet. MS «Bjarne Nilsen» måler 44,4 meter og er hjemmehørende i Forsøl like utenfor Hammerfest. Kurt Bjarne Nilsen er største aksjonær med 42,5 prosent i eierselskapet Bjarne Nilsen AS. Båten tilhører gruppen «konvensjonelle fartøy over 28 meter», men fisker ikke med autoline.
Publisert: 7. mars 2022

Skrevet av:

Knut Arne Høyvik

Artikkelforfatter Knut Arne Høyvik var informasjonsleder i Norges Fiskarlag fra 2003 til 2010. Før det jobbet han i rundt 30 år som fisker og fiskeskipper.
Den konvensjonelle havfiskeflåten over 28 meter, som omfatter det alt vesentlige av autolineflåten i Norge, har gjennomgått den største endringen i havfiskeflåten de siste 20 årene. Mye av det som har skjedd, ikke minst den svimlende verdiøkningen på kvoter, kan gi læring til de som skal jobbe med fiskeriforvaltningen i fremtiden.

I begynnelsen av januar ble det kjent at rederiet «Leinebris» hadde kjøpt rederiet «Husby Senior», som hørte til på Averøya. På denne måten ble «Leinebris»-rederiet eier av enda en grunnkvote på 1,14 torsk/hyse, og da kan man kanskje forstå den høye prisen på 150 millioner kroner. Grunnkvoter er nemlig «evigvarende», og er således en langsiktig investering, vel og merke om man har en båt å plassere den på. Strukturkvoter er derimot tidsavgrensede, og på kjøpstidspunktet er det kanskje ikke så lenge igjen før kvoten skal falle tilbake til fellesskapet. Det er liten tvil om at de som disponerer grunnkvoter når strukturkvotene begynner å utløpe på tid, er i en god posisjon.

Den flåten som man av enkle grunner kalte «autoline», heter i dag «Konvensjonell havfiskeflåte over 28 meter» Det er en mer korrekt definisjon fordi mange av fartøyene også driver med garn. I 2020 kom Ålesundsbåten «Atlantic» med en ny og en spennende driftskom­binasjon; autoline og snurrevad. Fra og med januar i år satser også «Østerfjord» fra Austevoll på samme driftsopplegg.

En «game-changer»


Kombinasjonen autoline og snurrevad vil jeg faktisk kalle en «game-changer». Den vil utvilsomt øke lønnsomheten til denne flåtegruppen. Styrken til autoline er at krokfanget fisk har høy status og gode pris i markedet. Den andre fordelen er at drifts­formen gir gode fangstrater også når fisken står spredt, hvilket gjerne er tilfellet i Barentshavet utover høsten. Da sliter trål og snurrevad. Svakheten ved autoline er de høye driftskostnadene, spesielt knyttet til agnet. Driften er også arbeidsintensiv.

Snurrevad egner seg best når fisken står mer samlet. Det er også slik at de autolinebåtene som har kvoter på sei, ikke får tak i denne fisken med line. Av en eller grunn får man veldig lite sei på line. Snurrevaden er både kostnadseffektiv og effektiv å fiske med. Dersom man ikke tar for store hal, er også kvaliteten god. Snurrevad gir dessuten en mulighet for levendelagring av fang­sten. I dag kan jeg ikke annet enn å beklage at jeg er pensjon­ist. Denne utviklingen kunne jeg godt tenke meg å være med på.

«Østerfjord» er siste tilskudd til autolineflåten i Norge, og er også utrustet for fiske med snurrevad. Den har kvoteverdier for over 400 millioner kroner.

Litt bakgrunn


På 1950- og 1960-tallet sto banklineflåten veldig sterkt enkelte steder langs kysten. Det var særlig Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal og Troms som var de tre tyngdepunktene. Men også Horda­land hadde noen linebåter.

Banklinefiskerne i Troms var dyktige og ikke minst driftige. Min far sa mange ganger at vi sunnmøringer ikke nådde opp til de i nord. Og tro meg; en slik innrømmelse sitter langt inne hos oss sunnmøringer. Betegnelsen «banklinebåt» refererer ganske enkelt til en båt som fisker på fiskebankene. Det har ingenting med Nordea eller DNB å gjøre. Ja, jeg har faktisk fått det spørsmålet!

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent

Andre saker

INGES hjørne

Strukturering «på orntli»?

Kjølvannet forteller om vi har navigert stødig, usikkert eller endog panisk.
Meningspanelet

Meningspanelet nr. 5 – 2025

Om leverandørbransjen og hvilke saker og tema de holder seg oppdatert om....
NF's blå

nf’s blå nr 5 – 2025

Aktuelle kommentarer med spark til alle sider
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå