Skip to content

Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

10 – 2023

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 10 – 2023

Lukk

Leder

NF's blå

Guldens Lupe

Meningspanelet

Frode Blakstad

INGES hjørne

Sandøys kommentar

Robert Eriksson, Sjømatbedriftene

Månedens intervju

Williams kommentar

Ferdigsnakka

Hempels kommentar

Bok på kroken

Sundnes kommentar

På tampen fra Provence

Fisk og Forskning

Duellen

Månedens Gullfisk

Månedens intervju

OLA KVALHEIM

En Ode til torsken!

Gjennom seks generasjoner har avlsmålet for torsk hovedsakelig vært vekst. Raskere vekst har samtidig gjort at oppdrettstorsken nå bare gyter én gang i løpet av de 20 månedene i sjø, og ved hjelp av lys-styring er kjønnsmodning ikke lengre noe problem. Det er bra. For oppdretterne betyr gyting tapt vekst, for miljøet en risiko for spredning av befruktede egg og fremtidig krysning med villfisk. (Foto: Ode)

Skrevet av:

Thorvald Tande

Redaktør
Utgave nr. 10

DET GIKK HELT OVER STYR. Millionene fosset ut. Et selskap tapte ti millioner kroner hver uke i 50 uker på rad. Mange trodde det bare var å kopiere laksen. Det var det ikke. Alt gikk galt. Genetikken, biologien og markedet. Oppdrett av torsk ble kort sagt en katastrofe for de som satset penger. På det meste var det tildelt nesten 400 lokaliteter. I 2012 var det ingen i drift. Milliarder av kroner var borte. Det ble en svært kostbar lærepenge for de som trodde at alle brikker lå på plass for å utvikle et lønnsomt torskeoppdrett i Norge.

En av Odes to torskelokaliteter i Voldafjorden. (Foto: HMS)

Men alle hadde ikke mistet troen. I investeringsfondet FSN Capital Partners i Oslo jobbet to unge økonomer som mente at torskeoppdrett fortsatt hadde en fremtid i Norge. De studerte markedsutviklingen og alle de avls- og biologiske fremskrittene nøye, og i 2019 mente både månedens intervjuobjekt Ola Kvalheim og hans gode venn og partner i FSN, Tor Olav Seim, at tiden var moden for et nytt forsøk. De kontaktet gode forbindelser og klarte å reise den kapitalen som måtte til for å dra i gang et nytt torskeeventyr. Denne gangen ligger det an til å bli noe langt mer enn bare et eventyr.

Skjønt de første fire årene har nesten noe uvirkelig over seg. Fra etableringen av Gadus Group AS i november 2019 til vi hadde denne samtalen med gründer og adm. direktør i Ode AS i månedsskiftet oktober/november i år har jo det meste gått enda bedre enn gründerne så for seg. Yngel og påvekstanlegg er på plass, seks lokaliteter snart i drift, fisken trives og vokser og kundene ute betaler vesentlig mer enn noen dristet seg til å drømme om i 2019. Det har kort sagt vært en solskinnshistorie.

Er det så ingen mørke skyer i horisonten? 

Vel, Ola Kvalheim ser ingen akkurat i øyeblikket. Men han vet — like godt som alle andre — at fiskeoppdrett er en krevende business. Mye kan fortsatt gå galt. Skjønt Kvalheim er ikke typen som tegner fanden på veggen! 

— Vi driver i ganske tradisjonelle åpne merder. Men i og med at torsken er en bunnfisk, er nøtene dypere enn de som brukes i lakseoppdrett — gjerne 30-40 meter. Vi prøver å holde torsken mellom 15 og 40 meter. Det gir mer stabil temperatur og salinitet — kort sagt mer optimale livsbetingelser, forteller Ola Kval­heim. (Foto: Ode)

MÅNEDENS INTERVJUOBJEKT BLE født 11. januar 1992 på sykehuset i Nordfjordeid, og vokste opp på Raudeberg like utenfor Måløy. Der hadde familien vært involvert i  fiskerivirksomhet i generasjoner. Han har med andre ord fiskeriblod i årene. 11. januar 1992 kom for øvrig statuen «Sinnataggen» til rette etter å ha vært stjålet fra Frognerparken i Oslo, men det er ingen grunn til å tro at disse to hendelsene hadde noen sammenheng. Det må likevel være tillatt å hevde at den siste nok fikk noe mer offentlig oppmerksom enn den første. 

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent

Relaterte saker

Silje Remøy
Tar ordet

Stortinget og Havbruksmeldingen:
Hva nå?

NF's blå

nf’s blå nr 4 – 2025

Aktuelle kommentarer med spark til alle sider

Om Havbruksmeldingen blir godkjent av Stortinget blir verden svært lik det man i 2020 så for seg i scenariet «Statsmakt»

Leder
Sideblikk
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå