YoungFish fyller 10
En brobygger i sjømatnæringen
YoungFish er en ubetinget suksess. Fra Jonas Langeteig og Erlend Vassbotten våren 2014 bestemte seg for å skape en «kompetanse- og kontaktutviklende møteplass for yngre personer med arbeid innen sjømatnæringen», har YoungFish blitt en av de aller største organisasjonene i bransjen målt i antall medlemmer.
Den har også bredest representasjon med tanke på hvor medlemmene jobber og bor. Her er alle velkomne — fra sjø og land og fra nord til sør, vel og merke så lenge man er under 40 år.
YoungFish har i dag rundt 3000 medlemmer. De jobber i alt fra departementer til advokatselskaper, til oppdrettsbedrifter og om bord i fiskebåter. Etter 10 år er organisasjonen fortsatt i vekst. Alt foregår på frivillig basis med god hjelp av velvillige samarbeidspartnere.
— Vår styrke ligger i å bygge relasjoner og broer mellom folk og ulike bransjegrupper i næringen. YoungFish skal ikke ta standpunkt, men tilrettelegge for debatt, innsikt og nettverk. Vi retter gjerne oppmerksomheten mot saker vi unge mener er viktige, men overlater å mene til hvert enkelt medlem, sier leder for YoungFish, Hanna Bakke-Jensen, og utdyper:
— Vi holder fagkonferanser og arrangerer i alt ca. 30 treff årlig som tar opp aktuelle temaer. Men først og fremst er vi en nettverksorganisasjon for at unge folk mellom 18 og 40 år med arbeid i eller tilknytning til sjømatnæringen skal bli bedre kjent. Verdien av YoungFish for sjømatnæringens videre utvikling har vi bare sett starten av. Arealkamp og sameksistens er noe av det vanskeligste vi diskuterer i fiskeri- og havbruksnæringen i dag. At de som skal være med å bestemme har vært medlem av YoungFish vil unektelig ha noe å si for samarbeidsklimaet og ønsket om å finne gode løsninger. Om man forstår og kjenner den andre siden av bordet er det lettere å finne gode løsninger for alle, understreker hun.
28-åringen er selv et eksempel på hva YoungFish kan bety for folk som er helt nye i næringen. Bakke-Jensen kommer fra Båtsfjord, studerte i Tromsø og ble medlem av YoungFish da hun for fire år siden flyttet til Trondheim for å ta fatt på arbeidet som rådgiver i Norges Fiskarlag. I dag har hun kontorplass i Oslo.
— YoungFish er til stede og skaper møteplasser i hele landet. Jeg har fått et stort sosialt nettverk, innsikt og økt forståelse for hva sjømatnæringen er og betyr for så mange. Nå er vi i gang med å legge en strategi for YoungFish for de neste 10 årene. Hovedmålet er å nå ut til enda flere.
Bygger nettverk
YoungFish markerte nylig 10-årsjubiléet med konferanse og festmiddag i Bergen. Over 200 medlemmer fra hele landet var med på festen. Styreleder Hanna Bakke-Jensen var selvsagt blant dem.
— Konferansen i februar er et godt eksempel på hvordan vi jobber. Foruten et sterkt faglig program, står nettverksbygging sentralt. Vi utnyttet pauser til mingling og hadde flere «bli-kjent»-elementer i programmet, slikt som gruppearbeid og speed-møter. Min opplevelse er at alle stiller med en veldig åpen tilnærming og et ønske om å lære hva andre gjør og bli kjent med flest mulig. En som jobber med fiskeri, slik som meg selv, lærer hvor mangfoldig og viktig oppdrettsnæringen er, hvilke utfordringer den står ovenfor og hvor iherdig det jobbes med å løse dem. En som jobber i en leverandørbedrift, f.eks. med tauverk til fiskeflåten, får snakket med unge fiskere som benytter utstyret, og oppdrettere kommer i dialog med folk som jobber i forvaltningen. Disse små møtene er veldig viktige. «Brobygging» er noe vi virkelig klarer. Videre tror jeg vi bidrar til å gjøre sjømatnæringen mer attraktiv. Det er mange unge som føler seg alene der de jobber og savner noen å diskutere faglige spørsmål med. Hos oss blir man del av et fellesskap. Det kan også være positivt karrieremessig. Man lærer om andre bransjegrupper og roller, og får et stort nettverk.
I hele landet
YoungFish er medlemsstyrt og ledes av et styre med 8 personer. Hver vår arrangeres generalforsamlingen, hvor det velges fire styremedlemmer, inkludert leder og nestleder. I tillegg er lokallagslederne i Øst, Vest, Nord og Midt med i styret. Mens sentralstyret jobber med drift og økonomi samt fellesarrangementer, slik som den årlige YoungFish-konferansen, er det ledelsen i de fire lokallagene som tilrettelegger for nettverkstreff lokalt. Alt blir finansiering av samarbeidspartnere og sponsorer fra ulike deler av næringen. I år har YoungFish ca. 15 sponsorer, og midlene fordeles nasjonalt og lokalt.
— Alt vi gjør er basert på frivilligarbeid. Vi har ingen gjeld og jobber for trygg og god drift og høy grad av aktivitet, sier lederen.
— Hva legger du i aktivitet og drift?
— Med aktivitet mener jeg arrangementer, som faglige og sosiale treff rundt om i de ulike lokallagene. Alle medlemmer av YoungFish er velkommen. Arrangementene er gratis og foregår utenfor arbeidstid. Driftsmessig handler det om å ha gode systemer i bunn for regnskap og kommunikasjon. I dag foregår alt i sosiale medier og på egne nettsider. Nå vurderer vi å utvikle systemer for direkte kontakt med medlemmene. For å nå ut til flere og gjøre oss synlige må vi komme til medlemmene — ikke motsatt. Generalforsamlingen er heldigital, men fortsatt er det bare 20–30 medlemmer som deltar. Vi håper at bedre kommunikasjon kan øke oppslutningen. Men så skal vi også vokte oss vel for å ta for stor plass i medlemmenes liv. Alle har det travelt og med mye på agendaen.
— Hvordan er veien videre for YoungFish?
— Det jobber vi med i styret. Alle er enige om at vi må nå ut til enda flere. I denne prosessen har vi fått økt bevisstheten om at vi står ved et veiskille. Om YoungFish skal vokse, f.eks. med lokallag i Helgeland, Stavanger eller Ålesund, er det naturlig å se på om dagens organisasjonsstruktur er den rette. Vi må finne en form som er hensiktsmessig og tilrettelagt for vekst og økt aktivitet. YoungFish er og skal være frivillig og gratis, og det viktigste er at vi når ut til alle som ønsker å være en del av dette.
— Hvor er YoungFish om 10 år?
— Da er YoungFish enda større og bredere, særlig geografisk. Da har vi medlemmer og aktiviteter langs hele kysten, også på de mindre plassene. Det betyr kanskje at vi må koble oss mer opp mot næringens andre møtepunkter. Så håper jeg at YF kan bli mer integrert i sjømatnæringen og at arbeidsgiverne oppfordrer sine unge ansatte til å delta på våre arrangementer. Nå har de første medlemmene begynt å bli «aluminer». Fra start var YoungFish kun for unge under 35. Etter hvert som de første medlemmene ble eldre, økte også aldersgrensen for medlemskap i YoungFish. I dag er den 40.
— Ved et 10-årsjubileum er det sikkert mange som bør takkes?
— Det er mange! Ingen nevnt, ingen glemt. Men Youngfish har noen heiagjenger rundt om i næringen som vi ikke kunne vært foruten. Tidligere medlemmer og ledere er gode ambassadører, og spesielt Carl Johan A. Sandberg har virkelig støttet og hjulpet styret. Vi har også en del samarbeidspartnere som har vært med siden dag én, slik som Lerøy, sier Bakke-Jensen, og fortsetter:
— Så har vi hatt gleden av å dele ut en del YoungFish-paraplyer som takk opp gjennom årene. De er fascinerende populære. Bare under årets arrangement ble det delt ut 25 paraplyer, og flere skal det helt sikkert bli, avslutter Hanna Bakke-Jensen.