— Fullstendig urealistisk! Den som virkelig tror at det er mulig å kutte klimagassutslippene fra fiskeflåten med minst 50 prosent innen 2030, har overhodet ikke peiling. For det første er tiden alt for kort, for det andre har verken næringen eller myndighetene noen som helst tanker — eller planer — om hvordan dette kan skje. LNG-gass er i øyeblikket den eneste realistiske løsningen. Men uten offentlig støtte er den for dyr. Alt som bygges av nye havgående fiskefartøyer har i dag tradisjonelle dieselmotorer kombinert med små batteripakker. Det er ikke løsningen om utslippene av CO2-gasser skal halveres.
Sigurd Teige vet hva han snakker om. Fiskebåtrederen fra Fosnavåg på Sunnmøre var en av de første som satset på LNG-gass, og kan nå rapportere at ringnotsnurperen «Sunny Lady» i fjor kuttet CO2-utslippet med 40-50 prosent i forhold til om båten hadde brukt diesel. Men etter at støtteordningene ble avviklet er det full stopp. Det ble bygget tre fartøyer basert på LNG. That’s that!
— Hvordan har klimagassutslippene fra fiskeflåten utviklet seg fra 1990 til i dag?
— Det er det ingen som vet helt sikkert. Det finnes fire ulike kurver, hvorav bare en — den som er utarbeidet av Garantikassen — går helt tilbake til 1990. Både SSB og Fiskeridirektoratet har sine beregninger. Det vi må anta er at utslippene har økt minst ti prosent, kanskje så mye som 15. I så fall snakker vi om et årlig utslipp fra fiskeflåten på rundt 800.000 tonn CO2-ekvivalenter, altså om alle utslipp blir omregnet til CO2. Det betyr at utslippene har økt med minst 100.000 tonn fra 1990 til 2022, som er det siste året vi har tall for. Noen vil si at det har økt enda mer.