Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

8 – 2024

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 8 – 2024

Lukk

Leder

Leder

NF's blå

Brev fra leserne

Meningspanelet

Guldens Lupe

Bent Dreyer

INGES hjørne

Fra toppen

Månedens intervju

Hempels kommentar

Årlige oversikter

Ferdigsnakka

Sandøys kommentar

Bok på kroken

Sundnes kommentar

På tampen fra Provence

Duellen

Fisk og Forskning

MS «Veidnes»:
Nytt flaggskip til Frøy

Det sies at «Veidnes» skal være brønnbåten med det laveste CO2-avtrykket per kilo laks, en egenskap som blir stadig mer vektlagt av brønnbåtrederiene. (Foto: Tommy Hansen)
Utgave nr. 8

Det er fristende å kalle den et monster av en båt — 112 meter lang og 19 meter bred. Men det skal vi ikke. I stedet gratulerer vi Frøy-rederiet med enda en topp moderne brønnbåt. I alt har konsernet nå 100 ulike havbruksfartøyer, hvorav 18 brønnbåter.

MS «Veidnes» er den foreløpig siste, og ble overlevert fra Sefine Shipyard i Tyrkia allerede 13. juni i år. Deretter gikk den til Myklebust Verft på Søre Sunnmøre for ferdigstillelse og testing av utstyr. Nå er den på plass i Fisketransport AS på Frøy, et heleid datterselskap i Frøygruppen, og skal inn i en langtidskontrakt med Cermaq.

Om noen skulle lure på navnet, kan vi fortelle at Veidnes er en bygd i Lebesby kommune i Finnmark. Det er det eneste bebodde stedet på vestsiden av Laksefjorden, og trolig det stedet i Norge som har lengst vei til kommunesenteret — ca. 265 km til Kjøllefjord. Veidnes har rundt 30 innbyggere. MS «Veidnes» var navnet på en ombygd sidetråler som Børge Lorentzen og Dønna Brønnbåtrederi kjøpte i 1995. Båten fikk raskt et godt rykte, og det ble besluttet å videreføre navnet ved anskaffelse av nye og større fartøyer. Dagens «Veidnes» er den fjerde i rekken i Frøy-historien, og den desidert største. 

«Veidnes» har en dødvekttonnasje på 9.340 tonn, og en lastekapasitet på 6.000 kubikkmeter der fisken transporteres i fire sylindriske tanker. Båten er utstyrt med diesel-elektrisk fremdrift med 2xCAT 3512E hovedmotorer og 2xCAT 3516E generatorsett. Kongsberg har levert propeller og thrustere.

Norwegian Electric Systems (NES) er systemintegrator og har levert hele energi- og fremdriftssystemet. Dette innebærer batterisystem, DC-tavler, generatorer og hovedfremdriftsmotorer, som sammen er optimalisert for redusert drivstofforbruk og økt energieffektivitet. I tillegg har NES levert en dynamisk landstrømløsning, IAS og broløsning, som består av det egenutviklede integrerte navigasjonssystemet Raven INS.

Båten er designet av HAV Design AS i Fosnavåg, og er rigget for transport av slaktefisk og smolt, samt avlusing med enten ferskvann, hydrolicer eller medikamentell behandling. Hydrolicersystemet fra SMIR kan behandle 600 tonn laks i timen. Dekkskranene er av typen Triplex og levert av MacGregor. Vinsjene kommer fra Adiria Winch og Palfinger har levert MOB-båt og livbåt. Selve brønnbåtsystemet er levert av MMC First Process, mens Norwegian Greentech står for filtre og UV-renseanlegg.

«Veidnes» er innredet for 16 personer med 10 enkeltlugarer, en dobbeltlugar og en 4-manns lugar.

Relaterte saker

Ny kraftplugg til Frøy

28,7 meter lang og 12,6 meter bred.

«Caspian» kommer hjem

Det tok tid, men nå har den hybride brønnbåten «Caspian» kommet hjem...

Brønnskipet «Seigrunn» klar til dyst

Nye «Seigrunn» er både nyskapende, hybrid og i minst én forstand verdens største brønnbåt....
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå