Skip to content

Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

4 – 2025

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 4 – 2025

Lukk

Månedens Gullfisk

Leder

Leder

NF's blå

Brev fra leserne

Guldens Lupe

Meningspanelet

Bent Dreyer

INGES hjørne

Robert Eriksson, Sjømatbedriftene

Lek med tall

Månedens intervju

Ferdigsnakka

Høyviks kommentar

Fisk og Forskning

På tampen fra Provence

Duellen

Sjømatnæringen på lerret

Meningspanelet

Meningspanelet nr. 4 – 2025

Toll på eksport av sjømat til USA, erfaring med offentlige saksbehandling og bør man øke den ordinære selskapsskatten for å finansiere en avskaffelse av formueskatten?

Utgave nr. 4

Spørsmål 1:
10 prosent toll på eksport av sjømat til USA bør vel Norge kunne klare ganske greit. Eller hva?

Spørsmål 2:
Mange klager over at den offentlige saksbehandlingen i fiskeri- og havbrukssaker går altfor tregt. Hva er dine erfaringer?

Spørsmål 3:
Ved å øke den ordinære selskapsskatten i Norge fra 22 til 28 prosent, kan man ifølge NHH finansiere en avskaffelse av formueskatten. Er det en god ide?

Spørsmål 1: 10 prosent toll på eksport av sjømat til USA bør vel Norge kunne klare ganske greit. Eller hva?

Einar Helge Meløysund: USA-tollen er på ingen måte positiv, men heller ingen katastrofe. For de fleste fiskeslag finnes det heldigvis gode alternativer utenom USA-markedet.

Carl Aamodt: Tollen vil fordyre norske produkter i markedet eller ta margin fra produksjonsleddene, eventuelt en kombinasjon av begge. USA-tollen vil bli utfordrende i enkelte segmenter, men varer har jo en tendens til å finne nye veier eller nye markeder underveis. Det er ikke mulig for amerikanerne å vedta seg frem til å endre handelsbalanse, selv om de nå forsøker.

Ingvild Dahlen: Toll er aldri positivt. Selv om det er mindre enn først antatt, medfører toll en handelsbarriere og ekstra kostnad som næringen selvsagt kunne klart seg uten. I tillegg er det usikkerhet knyttet til handelspolitikken USA fører i disse dager, og usikkerhet og ustabilitet fører ofte til at bedrifter blir mer risikoavers og tar ned investeringer og andre utviklingsmuligheter. Det er fortsatt EU som er vårt viktigste marked for sjømat, og hvis vi kan forvente stabilitet i det markedet gir det en trygghet for produsenter og eksportører.

Fredrik Greger: USA beskytter sin industri med toll, slik vi i Norge gjør det med landbruket. Det er forståelig, men 10 prosent toll på norsk sjømat svekker vår konkurranseevne mot land med frihandelsavtaler. Norge må møte dette med sterkere politisk trykk for å inngå handelsavtaler der sjømat prioriteres høyere.

Aino Olaisen: Norsk havbruksnæring har mange ganger tidligere vært utsatt for brå endringer i markedsadgang, og de aller fleste har gjort risikomessige vurderinger rundt hvor eksponert man er i de enkelte markedene. Vi har tidligere opplevd å bli kastet ut fra USA, Kina og Russland over natten og uten forvarsel. Vi har et fantastisk produkt som etterspørres over hele verden, og isolert sett tenker jeg at en slik toll er til å leve med.  Utfordringene er at også makrobildet i verdenshandelen er kaotisk, og at alle bransjer rammes av dette. Det øker kompleksiteten og vil kunne påvirke kjøpekraften til folk. Da kan det bli mer krevende — ikke isolert på grunn av tollsatsen på laks, men på grunn av det totale bildet.

Sondre Eide: Toll er aldri ei god løysing, verken for næringslivet, verdsøkonomien eller forbrukarane. Dersom norsk sjømat får høgare toll enn sjømat frå andre land, vil det slå negativt ut for oss. Samtidig veit vi at verda kjem til å trenge 50 prosent meir mat innan 2050, og mykje av denne veksten må kome frå sjømat. Difor vil etterspurnaden etter berekraftig sjømat auke i åra som kjem. Eg ligg difor ikkje vaken om natta, sjølv om toll aldri er bra.

Vi vet ikke, men er temmelig sikre på at USA alt i alt vil ha bedre handelsavtaler med resten av verden om to år enn i dag. Forhåpentligvis vil avtalene med Norge sikre norsk sjømat god markedsadgang til USA. Amerikanerne trenger fisk fra Norge. (Foto: NTB)

Spørsmål 2: Mange klager over at den offentlige saksbehandlingen i fiskeri- og havbrukssaker går altfor tregt. Hva er dine erfaringer?

Einar Helge Meløysund: Jeg er enig. Med tanke på all omorganisering og fokus på fiskeriforvaltningen går saksbehandlingen ofte i seneste laget. Men det er ikke så galt!

Carl Aamodt: Jeg må dessverre si meg enig. Etter omorganiseringen av Fiskeridirektoratet har saksbehandlingstiden blitt særdeles lang og utfordrende. Jeg har tidligere påpekt at omorganiseringen må få «gå seg til», men innser nå at vi prosessmessig har et problem vi ikke hadde tidligere.

Ingvild Dahlen: Ja, det er ofte dette man hører fra de som har saker til behandling. Det kan fort bli en hemsko for utvikling og nytenking i næringen hvis offentlig saksbehandling tar for lang tid. Nyetablerte bedrifter kan i verste fall gå tom for kapital i påvente av oppstart. Offentlige myndigheter må sikre at det er tilstrekkelig med ressurser og fagkunnskap på plass til å behandle saker fortløpende. På en annen side er nok saksbehandlingen betraktelig mer kompleks nå enn for noen år tilbake. Flere kystnæringer skal operere side om side, ulike arter, ulike teknologier og bransjer, og ikke minst hensynet til naturen og økologien.

Fredrik Greger: Jeg er helt enig i at saksbehandlingen går altfor tregt. Det er enorm forskjell mellom politiske ambisjoner og faktisk gjennomføringsevne i byråkratiet. I en næring som er både sesongbasert og markedsdrevet, koster tid penger. Forsinkelser hindrer innovasjon, investeringer og vekst. Hvis Norge mener alvor med å satse på havet, må vi få på plass langt mer effektive prosesser.

Aino Olaisen: Forvaltningen av norsk havbruksnæring er også etter min mening altfor sen. Det tar rett og slett for lang tid å få en sak ferdigbehandlet, noe som kompliserer driften og hemmer innovasjon. Til og med enkle saker tar lang tid. Ofte er regelverket også motstridende. Jeg er oppriktig redd for at næringen kan tape konkurransekraft på sen saksbehandling.

Sondre Eide: Eg er einig i at saksbehandlinga ofte tek for lang tid. Eg håpar politikarane tek ein grundig gjennomgang og ser på moglegheiter for å effektivisere og modernisere saksbehandlinga. Korleis det konkret bør gjerast har ikkje eg noko fasitsvar på, men å samle mange funksjonar og mynde i eit felles havbruksdirektorat er ein spennande tanke.

Frank Bakke-Jensen kan forsvare Fiskeridirektoratet så godt han bare kan. Vi tror dessverre at fiskeriforvaltningens og fiskeri­direktoratets status i sjømatnæringen er dårligere enn på lenge. (Foto: F.dir)

Spørsmål 3: Ved å øke den ordinære selskapsskatten i Norge fra 22 til 28 prosent, kan man ifølge NHH finansiere en avskaffelse av formueskatten. Er det en god idé?

Einar Helge Meløysund: Det er en kjempegod idé å avskaffe formuesskatten. Men om man må øke selskapskatten så mye som fra 22 til 28 prosent for å kompensere statens inntektstap er jeg mer usikker på. Det høres mye ut. 

Carl Aamodt: Det fremstår klokere for meg å beskatte penger man tjener enn å beskatte illikvide eiendeler og arbeidende kapital. Jeg vil likevel holde fast ved at vi på et tidspunkt blir nødt til å ta et oppgjør med kostnadene i offentlig sektor. Er omfanget bærekraftig gitt en reduksjon av inntektene fra petroleumsindustrien og et skattenivå som jager kapitalen ut av landet? Jeg er redd vi står overfor en krevende oppgave med å bringe dette i hop. Det kreves som kjent god rygg for å bære gode dager, og gode dager har vi som nasjon i sannhet hatt.

Ingvild Dahlen: I følge de samme professorene fra NHH er det ingen god politikk å avskaffe formueskatten. Det vil kun gjøre de rike enda rikere og øke ulikhetene i Norge ytterligere. De foreslår en skattereform der man øker bunnfradraget, senker satsene og har flere enn to formuesskattesatser. Kanskje det er en vei å gå i første omgang.

Fredrik Greger: Nei, det er overhodet ikke en god idé. Å øke selskapsskatten fra 22 til 28 prosent vil ramme verdiskaping, investeringer og konkurranseevne i næringslivet, også for bedrifter med lav eller ingen formue. Formuesskatten er klart urettferdig for norske eiere sammenlignet med utenlandske, men å gjøre norske selskaper mindre konkurransedyktige for å bøte på dette løser ikke problemet. Vi burde heller fjerne formuesskatten på arbeidende kapital og skjerme investeringer som skaper arbeidsplasser.

Aino Olaisen: Ja! Det blir rettferdig for alle selskaper, uavhengig av hvem som eier dem. Det er en merkelig praksis at norske eiere beskattes hardere enn utenlandske. Det å betale selskapsskatt vil også bli lettere for et selskap å bære, da man kun betaler skatt i årene med overskudd. Man tvinges ikke til å tappe selskapene for midler i år der man ikke tjener penger, eller enda verre — går med underskudd.

Sondre Eide: Det samla skatte- og avgiftstrykket er for høgt i Noreg. Ei avskaffing av den særnorske formuesskatten burde vere mogleg å finansiere som eit reelt skattekutt, og ikkje gjennom rein skatteveksling med selskapsskatten. Noreg bør ha eit skattesystem der norske eigarar ikkje har høgare skatt enn utanlandske eigarar, samstundes som vi stimulerer og tiltrekk oss risikokapital til investeringar, innovasjon og utvikling. Sjølvsagt skal dei med sterkast rygg bere den tyngste børa, men knekk desse ryggane blir det ikkje mykje att til å byggje eit velferdssamfunn i framtida.

Med denne mannen som finansminister også etter høstens stortings­valg kan vi bare glemme kutt i formuesskatten, langt mindre at den blir avviklet. Det er urolige tider, og definitivt ikke tiden for å kutte i skatten til de aller rikeste — mener han. (Foto: NTB)

Dette er meningspanelet:

Einar Helge Meløysund (f.1965) er fra Meløy på Helgeland og medeier og skipper på kystnotbåten «Einar Erlend». Han er styremedlem i Norges Sildesalgslag og sitter i dag i Landsstyret i Norges Fiskarlag.

 

Carl Aamodt (f.1989) er fra Søgne ved Kristiansand. Han er utdannet fiskeskipper, og er arbeidende styreleder og medeier i flere fiskeriselskaper, herunder den pelagiske tråleren «Sille Marie». Aamodt leder Fiskebåt Sør og er styremedlem i Fiskebåt og Fiskehav SA.

 

Fredrik Greger (f.1993) er daglig leder og fjerde generasjon i John Greger AS på Røst ytterst i Lofoten. Han er utdannet elektriker med erfaring som bas og har tatt gründerskole i Salten og «Lederprogrammet» i regi av Execu.

 

Ingvild Dahlen (f.1981) er COO i Lerøy Norway Seafoods. Hun er fiskeriøkonom fra UiN, har en MBA fra NHH, er nestleder i bransjegruppe Industri i Sjømat Norge og styremedlem i FHF.

 

Aino Kristin Lindal Olaisen (f.1974) er adm. direktør i Vigner Olaisen AS på Lovund, frem til nylig største aksjonær i oppdrettsselskapet Nova Sea AS. Hun er styremedlem i Nova Sea og har vært varaordfører for Arbeiderpartiet i Lurøy kommune. Hun ble kåret til «Årets navn 2011» i norsk sjømatnæring. Står bak podcasten “Hekta på Havbruk”.

 

Sondre Eide (f.1989) er CEO i EIDE Family i Eikelandsosen. Han har MBA fra Hult International Business School i San Francisco, er master i jus fra UiO og bachelor i business administration fra BI. Han er tidligere skiskytter med blant annet sølv i junior-VM i Ruh­polding i Tyskland i 2008.

Relaterte saker

Månedens Gullfisk

Charles Aas

Gullfisken går til årets minst uventede opprykk

Det vi uten å nøle vil kalle en skandale er hvor utrolig tregt det går å utvikle ny sjømatpolitikk i Norge. Vi snakker om en av landets viktigste næringer.

Leder
NF's blå

nf’s blå nr 4 – 2025

Aktuelle kommentarer med spark til alle sider
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå