Nye investeringer
Investeringer i sjømatnæringen:
Allsidig «Vikingbank»
Nye "Vikingbank" har større lastekapasitet og bedre komfort på dekk sammenlignet med gamlebåten med samme navn.
Første makrellrunden gikk uten trøbbel og knirk for Cetus-rederiets siste stolthet, nye «Vikingbank». Ellers er større lastekapasitet for industrifisket og bedre komfort på dekk viktigste fremskritt fra den gamle med samme navn. «Vikingbank» var midt i lossingen av aller første fangst da vi ringte skipper og medreder Aleksander Vedø på broa. Fangsten endte på Smøla, fisket skjedde vest av Ålesund: tråling etter makrell.
— Det er vanskelig fiskeri der, men det gikk greit og ble knappe 200 tonn på to dager, sier han halvannen uke etter at den allsidige fiskebåten ble overtatt. Dåpen blir på Husøy på Karmøy i januar. Nå er det om å gjøre å få resten av kvota i havn, og den nye 65-metringen kan se ut til å klare brasene.
— Båten har fungert over all forventning. Vi er klare til å gå rett på sjøen igjen, så det funker 100 prosent. Jeg tror ikke vi trenger reparatører om bord før vi går ut igjen, sier Vedø. Han har fulgt nybyggprosjektet fra starten, er skipper på båten, medeier og også styreleder i rederiet Cetus AS som han etablerte sammen med Helge Vikshåland i 1996. Nye «Cetus» ble levert i 2019. Året før hadde rederiet også kontrahert ny «Vikingbank» med samme designselskap (Salt Ship Design) og samme verft (Fitjar Mekaniske Verksted). Byggingen av skroget hadde imidlertid et litt annet forløp enn sist, og det gikk også corona i prosjektet slik at det norske verftet fikk skroget fra Tyrkia åtte måneder etter planen.
600 tonn mer
Ellers får man si det har gått som det skal, inklusive salget av gamle «Vikingbank», som ble solgt til Austevoll og nå heter «Sydvest».