MÅNEDENS INTERVJUOBJEKT MÅ HA EN av sjømatnæringens mest spennende jobber. Og trolig den mest utfordrende. Da Gustav Witzøe i 2015 bestemte seg for å bygge opp et sjømatkonsern basert på foredling og salg av alle typer fisk og skalldyr, primært i Norden, gikk han ekstremt offensivt til verks. Utgangspunktet var Lofotprodukt AS på Leknes i Lofoten, som allerede året før hadde overtatt Domsteins sjømataktiviteter i Sverige. Så, i løpet av de neste par årene, fulgte oppkjøpet av nesten 20 små og store sjømatselskaper i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Det gikk knapt en måned mellom hver gang meldingen tikket inn om nye fusjoner eller overtagelser. Det skal vi komme tilbake til. Lommeboka virket utømmelig. Insula este ut i alle retninger, noe vi også kunne lese av driftsinntektene. Allerede det første året nærmet omsetningen seg 1 milliarder kroner. Deretter økte den til 2,4 milliarder i 2016 og 4,4 milliarder i 2017. På to år hadde Insula slått seg inn blant sjømatnæringens ti største selskaper. Vi kan ikke huske noen andre norske sjømatbedrifter med tilsvarende vekst — ikke en gang i nærheten.