Karstensens Skibsværft i Skagen kan skrive sin historie 105 år tilbake i tid. De siste 10-15 årene har verftet satset tungt og fått en nesten eneveldig rolle som skipsbygger for den pelagiske fiskeflåten i Nord-Europa. Aldri har aktivitetene eller omsetningen vært høyere.
Fergen fra Larvik tar oss til Hirtshals i Danmark. En liten time med bil mot nordøst ligger byen Skagen med verftet til Karstensens Skibsværft og Pelagias sildemel- og konsumfabrikker ytterst mot havet og Kattegat. Hvite sandstrender strekker seg utover på begge sider av havnen. Vi møter verftsdirektør Kent Damgaard ved en av de mange portene og får utlevert en gul vernehjelm merket med «Gæst». På veien mot administrasjonsbygget passerer vi lave industribygninger, arbeidere i sving og store skip. Her har det vært aktivitet siden 1917.
— Vi har hatt dagens plassering siden den store havneutvidelsen i 1955. Men det har skjedd mye siden den gang også, og særlig de siste 10-15 årene, forteller Damgaard.
I 2008 ble det bygget ny tørrdokk, og i 2016 overtok Karstensens Skibsværft (KS) et verft litt lenger ut i havnen. Der ligger i dag nybyggingsavdelingen, mens alt av reparasjoner og vedlikehold utføres på den gamle tomten innerst i havnen. I tillegg eier Karstensens Skibsværft et verft på Grønland som utfører reparasjoner og vedlikehold — Nuuk Vaerft A/S med 25 ansatte. Dette samarbeidet startet i 2001 da KS overtok driften. Året etter kjøpte man 50 prosent av aksjene og i 2004 resten.