30. oktober kom meldingen om at kommunikasjonsbyrået Kruse Larsen har etablert et dedikert sjømatteam som skal ledes av tidligere statssekretær i fiskeridepartementet, Veronica Isabel Pedersen. Hvorfor satser de på sjømat og på hvilke måter? Hva kan de bidra med til sjømatbransjen og hvilke saker vil prege næringen fremover?
Dette er bare noen av spørsmålene vi stilte da vi tok turen til hovedkontoret til Kruse Larsen en solfylt vinterdag i desember. Daglig leder og partner Jan-Erik Larsen og den nye sjømatsjefen, Veronica Isabel Pedersen hadde mye på hjertet. Resultatet ble to timer båndopptak og over 14 tettskrevne A4-sider. De rutinerte politikerne vet å snakke fort. «Jeg syns synd på deg som skal transkribere dette til et leseverdig intervju», sa den like rutinerte pressemannen Jan-Erik Larsen halvveis. Det hadde han helt rett i.
Omtrent alt som ble sagt i andre etasje i Inkognitogata 1 i Oslo er vel verdt å høre for alle som interesserer seg for norsk politikk og sjømatnæringen spesielt. Men det ville altså tatt halve utgaven av vårt julenummer. På én måte kan man derfor si at Larsen gikk litt i sin egen kommunikasjonsfelle. «Vi driver med medietrening. Noen skal på Dagsnytt Atten, andre skal møte en journalist i Norsk Fiskerinæring. Vår jobb er å bistå slik at budskapet kommer tydelig gjennom», sa han. Så får leserne avgjøre om han lyktes. For hva gjør man når budskapene er mange, og plassen begrenset? Jo, da er det opp til journalisten å vurdere.
— Jeg får ofte spørsmål om hva vi egentlig leverer, innleder Jan-Erik Larsen. — Jo, da svarer jeg tre tjenester. Vi leverer kompetanse, altså kunnskap om det kundene selv mangler. Vi leverer kreativitet ved å hjelpe kunden til å se muligheter og finne nye veier. Og vi leverer kapasitet. Mange har ikke ressurser nok til å ta seg av kommunikasjon og samfunnskontakt, selv ikke store konsern. Da leier de oss for å få hjelp.