Nye investeringer
Sjøuhyre og New Zealand-by fra Fitjar Mekaniske
I juli overleverte Fitjar Mekaniske Verksted prosessbåten «Taupiri» til Napier
I juli overleverte Fitjar Mekaniske Verksted prosessbåten «Taupiri» til Napier. Denne måneden venter nordsjøtråleren «Cetus» som skal til rederiet med samme navn. Felles for fartøyene er at man må google navnene deres.
Faktisk har båtene det til felles at de blir endelig ferdigstilt i august-tider. 65-meter lange «Taupiri» ble riktig nok overlevert fra verftet tidligere i sommer, men skal inn i en treårskontrakt for Mowi og har de siste ukene vært tilbake for å ombygges og klargjøres for denne.
— Båten har vært testet i disse dager, og nå håper vi å få kjørt fisk i slutten av august. Kontrakten med Mowi begynner 1. oktober, og vi vil bruke tiden frem til det på å kjøre den inn, sier daglig leder Kjetil Tufteland i Napier. Bømlo-rederiet har etter hvert ti års erfaring med å ta seg av laks for MOWI og vel så lange erfaring med prosessbåter for laks. I 2008 ble brønnbåten «Tauranga» forlenget og ombygd til Europas første prosessbåt for laks i sitt slag. Båten representerer samtidig starten på navnetradisjonen i rederiet Napier AS. Etter et forslag fra Tuftelands svigerfar fikk båten navn etter yndlingsbyen hans på New Zealand, slik rederiet Napier deretter fikk etter nabobyen. Siden har man fortsatt i den gaten, men passet på å ha med forstavelsen tau, som hjemme i Norge gir assosiasjoner til det maritime. «Taupo» ble overlevert i vinter, og nå kommer altså «Taupiri», oppkalt etter småbyen og fjellet med samme navn på den newzealandske nordøya og dessuten med betydningen «beskytter» på maori. Byggeproessen til Norges nyeste bløggeskute ser ut til å ha blitt passet på av høyere makter og har gått etter planen.