Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

9 - 2019

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 9 – 2019

Lukk

Meningspanelet

Leder

Frode Blakstad

Fem på konferanse

Månedens intervju

Norske lakseslakterier

Fisk og Forskning

Smånytt fra fiskerinæringen

Sundnes kommentar

Bok på kroken

Viktige fiskerikommuner

Østensjøs kommentar

Ferdigsnakka

På tampen fra Provence

Duellen

Nye investeringer

Lek med tall

Høyviks kommentar

Månedens Gullfisk

Flytende knutepunkter

Fôrflåtene har i høyeste grad vært med på å drive norsk akvakul­tur fremover.

Fôrflåter har de siste tiårene blitt en viktig del av norsk akvakultur. De har vært en avgjørende faktor for utviklingen, en arbeidsplass for mange og et stadig mer synlig bevis på at det er oppdrettsaktivitet i gang. Samtidig utgjør fôrflåter et eget marked og en egen gren innen norsk leverandørindustri. (Foto: AKVA group)
Utgave nr. 9

Fôrflåtene har i høyeste grad vært med på å drive norsk akvakul­tur fremover. Behovet for slike har skapt et eget og sterkt konkurrerende heat av underleverandører. Noen leverer i stål, andre i betong. Alle må de henge med i svingene når behovene blir større, mer komplekse og grønnere.

Fôringsflåtene har — som oppdrettsanleggene, fôret, fisken, utstyret rundt og tilhørende kompetanse — utviklet seg til noe ganske annet enn de var da man begynte å skjønne at slike fly­tende stasjoner kunne drive norsk oppdrettsnæring fremover. Lenge skjønte man ikke det: Fôringen skjedde ved at man gikk rundt merdkanten med en bøtte og fôret med hånd. Verdens første flytende fôringsanlegg for ørret så faktisk dagens lys i 1964, bygd på isen utenfor Kongsberg. Men det er i løpet av de siste 30 årene ting har skjedd. Flåtene har fulgt oppdrettsnæringen fra øsekar til kunstig intelligens, fra småskala til over 1,3 mil­lioner tonn i produksjon. De største flåtene i dag er flytende hoteller. Fôrkapasiteten spenner fra 90 til 900 tonn per flåte. I alt er det ca. 900 fôrflåter i drift langs norskekysten. Det er stor konkurranse om å levere den neste. Skal man overleve, må man både møte kundenes behov og være innovativ.

De fleste av fôrflåteleverandørene i dag har røtter som kan strekkes tilbake til 1990-tallet eller tidlig 2000-tall. Vi har endt opp med å omtale seks som vi vil regne som betydelige, men som samtidig er ganske forskjellige. Alene er de ikke, men de fleste av konkurrentene har falt fra. Frem til rundt 2015 var Rune Haug og hans RH Multifeeder et alternativ. I 2015 ble det også kjent at Moen kraftbetong i Namdal ville bygge verdens største fôrflåte i betong — uten kunde. Det endte i knall, fall og konkurs. Det som før het ARE, dvs. Arena, Ocea og Steinsvik, har i dag forsvunnet inn i den nye giganten ScaleAQ. Etableringen av Fluctus hører også til den historien. I tillegg tar vi med AKVA group, Marine Constructions, Endúr Sjøsterk og Nor-Mær. Hvis man stirrer blindt på selve flåten, kunne vi også nevnt Ulstein Betong Marin, samt et knippe verft i Norge og Øst-Europa. Og for den saks skyld SI Aluminium på Bømlo, som leverer overbygg. Men det er som regel ikke disse kundene forholder seg til. Vard Aukra er unntaket, har designet og bygd flere fôrflåter, men har lite på gang nå.

 

Før var fôrflåten i vesentlig grad en observasjonsplattform og et utgangspunkt for å kunne inspisere tilstanden i merdene. I dag skjer mye av overvåkingen med kamera og skjerm — enten på flåten eller på land. (Foto: Mowi)

 

Stål og betong

Stål eller betong? Det er ofte spørsmålet når det skal handles fôrflåte. Begge valgene har lange tradisjoner, sterke tilhengere og hver sine spesialister. Fluctus, AKVA group og Vard leverer i stål. Endúr Sjøsterk, Marine Constructions og Nor-Mær betyr be­tong. Nye Scale AQ er alene om å tilby begge deler.

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå