Flytende knutepunkter
Fôrflåtene har i høyeste grad vært med på å drive norsk akvakultur fremover.
Fôrflåtene har i høyeste grad vært med på å drive norsk akvakultur fremover. Behovet for slike har skapt et eget og sterkt konkurrerende heat av underleverandører. Noen leverer i stål, andre i betong. Alle må de henge med i svingene når behovene blir større, mer komplekse og grønnere.
Fôringsflåtene har — som oppdrettsanleggene, fôret, fisken, utstyret rundt og tilhørende kompetanse — utviklet seg til noe ganske annet enn de var da man begynte å skjønne at slike flytende stasjoner kunne drive norsk oppdrettsnæring fremover. Lenge skjønte man ikke det: Fôringen skjedde ved at man gikk rundt merdkanten med en bøtte og fôret med hånd. Verdens første flytende fôringsanlegg for ørret så faktisk dagens lys i 1964, bygd på isen utenfor Kongsberg. Men det er i løpet av de siste 30 årene ting har skjedd. Flåtene har fulgt oppdrettsnæringen fra øsekar til kunstig intelligens, fra småskala til over 1,3 millioner tonn i produksjon. De største flåtene i dag er flytende hoteller. Fôrkapasiteten spenner fra 90 til 900 tonn per flåte. I alt er det ca. 900 fôrflåter i drift langs norskekysten. Det er stor konkurranse om å levere den neste. Skal man overleve, må man både møte kundenes behov og være innovativ.
De fleste av fôrflåteleverandørene i dag har røtter som kan strekkes tilbake til 1990-tallet eller tidlig 2000-tall. Vi har endt opp med å omtale seks som vi vil regne som betydelige, men som samtidig er ganske forskjellige. Alene er de ikke, men de fleste av konkurrentene har falt fra. Frem til rundt 2015 var Rune Haug og hans RH Multifeeder et alternativ. I 2015 ble det også kjent at Moen kraftbetong i Namdal ville bygge verdens største fôrflåte i betong — uten kunde. Det endte i knall, fall og konkurs. Det som før het ARE, dvs. Arena, Ocea og Steinsvik, har i dag forsvunnet inn i den nye giganten ScaleAQ. Etableringen av Fluctus hører også til den historien. I tillegg tar vi med AKVA group, Marine Constructions, Endúr Sjøsterk og Nor-Mær. Hvis man stirrer blindt på selve flåten, kunne vi også nevnt Ulstein Betong Marin, samt et knippe verft i Norge og Øst-Europa. Og for den saks skyld SI Aluminium på Bømlo, som leverer overbygg. Men det er som regel ikke disse kundene forholder seg til. Vard Aukra er unntaket, har designet og bygd flere fôrflåter, men har lite på gang nå.
Stål og betong
Stål eller betong? Det er ofte spørsmålet når det skal handles fôrflåte. Begge valgene har lange tradisjoner, sterke tilhengere og hver sine spesialister. Fluctus, AKVA group og Vard leverer i stål. Endúr Sjøsterk, Marine Constructions og Nor-Mær betyr betong. Nye Scale AQ er alene om å tilby begge deler.