Nye investeringer
«Kongsfjord»: Hybrid og levende
Det nye flaggskipet til Lerøy Havfisk......
Det nye flaggskipet til Lerøy Havfisk er bygd over samme lest som forgjengeren «Nordtind», men representerer samtidig to nyvinninger. For det første levendelagring av fangsten som sikrer kvaliteten, for det andre en hybridløsning som bidrar til å holde drivstofforbruket nede. Den nye stoltheten kombinerte første levering
og dåp.
Da champagneflasken etter et par forsøk smalt mot siden av «Kongsfjord» i Båtsfjord, markerte det på en måte Lerøy Havfisk-trålerens måned i oppmerksomheten. Dåpen fant sted lørdag 15. februar, overleveringen fra Vard Søviknes 15. januar. Noen dager før hadde en aldri så lite stolt konserndirektør for Villfangst og hvitfisk i Lerøy, Webjørn Barstad, fortalt om nyskapingens mange sterke sider under «Ombordfryst» i Ålesund. Fartøyets ferd nordover begynte lenge før det. Skroget ble bygd ved Vard Braila i Romania, og var på plass ved Vard Søviknes i juli. Etter hvert var det tid for utrustning, testing og ferdigstilling, og like før man gjorde hekktråleren klar for fest i finnmarksfebruarsola, hadde den også rukket å levere sin første ordinære fangst på 850 tonn torsk, sei og hyse.
Vått mottak
Fortellingen er egentlige adskillig mer omfattende. Vi snakker om den femte tråleren fra Vard til Havfisk. Og vi snakker om en svært sammensatt dugnad som står bak en tråler som representerer det mest fremtidsrettede vi har på fiskefeltene. Vard 802-designet er også kjent fra Lerøy-forgjengeren «Nordtind». «Kongsfjord» står likevel for noe nytt. Løsningen for fangsthåndtering er kanskje det som har vakt mest oppsikt, og i denne delen av dugnaden har også Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering (FHF) involvert seg.