Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

2 - 2020

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 2 – 2020

Lukk

Leder

Viktige fiskerikommuner

Ferdigsnakka

På tampen fra Provence

Sundnes kommentar

Nye investeringer

Nye investeringer

Nye investeringer

Hempels kommentar

Smånytt fra fiskerinæringen

Månedens intervju

Duellen

Høyviks kommentar

Lek med tall

Fem på konferanse

Norges 35 største fiskebåtrederier

Hempels kommentar

Ingen blir profet i eget land

Mens verdens konsum av fisk og sjømat øker jevnt og trutt hvert år, viser Sjømatrådets undersøkelser at det norske konsumet av fisk bare går ned.

Statssekretær Veronica Isabel Pedersen (med bukse) i Fiskeride­partementet hadde æren — og gleden — av å åpne den aller første Pink Fish-restauranten i Oslo. Det skjedde 31. oktober i 2017 i underetasjen i Steen & Strøm. Restauranten er senere flyttet til Munch Brygge i Oslo. (Foto: Pink Fish)
Utgave nr. 2 - 2020

I «Norsk Fiskerinæring» nr. 5 i 2018 hadde vi en omtale av Pink Fish, den nye restaurantkjeden som mesterkokken Geir Skeie og investoren Ronny Gjøse står bak. De åpnet fastfood-restauranter som bare serverer fisk — dvs. laks — i Oslo, Bergen, Stavanger og Singapore. Optimismen var stor og vi var imponerte. Maten var god og prisene ikke avskrekkende.

For bare noen uker siden var det et innslag på TV-nyhetene om at Pink Fish nå planlegger å avvikle noen av restaurantene i Norge, og heller satse hardere i utlandet. Restauranten på Singapores flyplass Changi går nemlig veldig godt, mens det er mye tynnere mellom de besøkende på restaurantene i Norge. Ifølge Gjøse er det spesielt ungdommen som svikter her hjemme.

For en god del år siden satset McDonalds også på laks i sitt tilbud til de unge. Ikke bare lakseburgere, men også lakse-wraps ble lansert på det norske markedet. De finnes ikke lenger på menyen, mens gode, gamle «Filet of Fish», som er en fiskeburger med Alaska pollock eller torsk, fremdeles står på menyen. Lakse­burgeren falt ikke i smak. Det var kanskje ikke så rart, for den minnet altfor mye om fisk, ifølge en rapport publisert av det engelske sjømatorganet «Seafood International». Lakseburgeren ble nemlig servert med agurksalat i stedet for burger-saus.

 

Forbruket stuper

Den skuffende utviklingen for Pink Fish og deres fastfood-forsøk i Norge er for så vidt helt i tråd med den utviklingen man har sett i noen år nå. Sjømatrådet har kartlagt det norske konsumet av fisk og sjømat gjennom flere år, og deres funn er nedslående.

 

McDonalds lanserte sine laksewrap med fynd og klem. Men «fynden» gikk veldig fort ut og da var det heller ikke så mange igjen å klemme. I dag er laksewrapen til McDonalds historie.
(Foto: McDonalds)

Norge har gjennom alle år ligget i toppskiktet når det gjelder konsum av fisk og sjømat. Ifølge FAOs tall lå Norge i 2011 — disse tallene blir ikke oppdatert så ofte, på sjetteplass i verden med et årlig forbruk pr. person på ca. 53 kilo rund vekt. Men mens verdens konsum av fisk og sjømat øker jevnt og trutt hvert år, viser Sjømatrådets undersøkelser at det norske konsumet av fisk bare går ned. Fra 2012 til 2013 økte det riktignok med fire prosent, men så begynte nedturen: fra 2013 til 2014 gikk det ned med fem prosent, fra 2014 til 2015 med tre prosent, fra 2015 til 2016 med syv prosent og fra 2016 til 2017 med nye syv pros­ent. Her er kilden «Husholdningspanelet» til GfK. Fiskekonsumet blant ungdom og unge voksne under 34 år gikk fra 2012 til 2017 ned med hele 46 prosent!

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå