Uenige om utleiekonsesjoner
Det er til dels sterkt motstridende syn på forslaget om å leie ut laksekonsesjoner til bearbeidingsindustrien.
Programkomitéene i Arbeiderpartiet og Høyre ble etter hvert rørende enige. Ellers er det til dels sterkt motstridende syn på forslaget om å leie ut laksekonsesjoner til bearbeidingsindustrien. Noen ser det som et viktig stykke på veien til økt bearbeidingsgrad og helårlig drift. Andre som returbillett til en skjønnsmessig forvaltning og subsidier. Men alle næringsaktørene vi snakket med, vil være interessert i å leie konsesjon hvis muligheten byr seg. Akkurat det kommer neppe som en bombe!
Arbeiderpartiet må kunne kalles den politiske driveren i dette spørsmålet etter å ha fremmet forslag om en utleieordning i Stortinget. Det var til høring i Næringskomitéen 7. oktober i år. Ap har også utleiekonsesjoner på ganske trygg plass i forslaget til nytt partiprogram. Det er formulert slik: «Arbeiderpartiet vil prøve ut en ordning der en andel av fremtidige havbrukstillatelser leies ut til sjømatindustrien for å bidra til helårlig industri.»
Cecilie Terese Myrseth sitter i Næringskomitéen, er Arbeiderpartiets fiskeripolitiske talsperson og har også plass i partiets programkomité. Hun legger ikke skjul på at søknaden fra Primex AS på Myre i vår om å leie laksekonsesjoner var utgangspunktet.
— Samtidig mener jeg at vi må være åpne for alle typer tiltak som kan øke bearbeidingsgraden i Norge og sikre helårlig industri og produksjon. Vi må tenke mer proaktivt om vi skal oppnå dette, og ta til oss nye idéer. Da vi fremmet dette forslaget i vår, var fiskeriministeren avvisende og viste til at man måtte gjøre lovendringer, noe man ikke hadde hjemmel til. Mitt svar er at Stortinget er lovgivende forsamling og kan endre lovene om vi vil, sier Myrseth, som synes det er interessant at Høyre nå har snudd om.
— Det er klokt av Høyre å skifte syn og lytte til Arbeiderpartiet. Det er bra for næringen at vi kan jobbe sammen. Forhåpentligvis kan vi få flertall for forslaget i Stortinget. Da er det flere ting vi må se på, og det går på mer enn pris. Dette må ikke dreie seg om å få ekstra konsesjoner på en enkel måte. Det må være en tydelig samfunnskontrakt i bunn. De som er med på en tidsbegrenset prøveordning, må forplikte seg til at fisken bearbeides i Norge.
— Hvem skal få delta i ordning?
— Det er alt for tidlig å si. Først må vi avgjøre hvor mange konsesjoner vi skal leie ut og hva som skal være kriteriene. Utvelgelsen må skje objektivt. Dette er ikke en ordning som skal skreddersys for enkeltbedrifter, men et politisk innspill vi har tatt videre. Nå må vi avklare konsekvensene og bestemme oss for hvordan prøveordningen skal gjennomføres. Det vil være prematurt i dag å gå ut med hvem som skal få leie eller hva det skal koste. Noe av kritikken i Riksrevisjonens rapport er jo nettopp innføring av ordninger som ikke har vært godt nok konsekvensutredet. Den feilen må ikke vi gjøre nå.
— Hva er poenget med å leie ut og ikke tildele varig konsesjon?
— Her snakker vi om fellesskapets ressurser og arealer langs kysten man tar bruk av. Å bare gi bort konsesjoner er ingen god idé. Vi må sørge for å ha kontroll. Dette er dessuten en ordning som skal bidra til bearbeiding. Ellers mener Arbeiderpartiet ut fra vårt syn på eierskap og naturressurser, at det også burde være hjemfall på konsesjonene som er tildelt i dag.