SalMar bygger Senjas fremtid
Akkurat nå er det ingen som satser og bygger på Senja i Troms som SalMar
Vi glemmer ikke Nergård og Wilsgård og alt som skjer på Husøy. Men akkurat nå er det ingen som satser og bygger på Senja i Troms som SalMar. De neste månedene reiser oppdrettsselskapet to store bygg i hver sin ende av verdikjeden. Slikt blir det levedyktige lokalsamfunn av. Og noen utfordringer.
Fabrikksjef Jørn Tore Fjellstad møter oss ved nedkjøringen til anleggsplassen på Klubben. Selv har vi kjørt fra Hamn på Senjas ytterside, slik at vi blant annet har passert Senjahopen og Gibostad på veien. Fjellstad har kjørt fra Finnsnes, over Gisundbrua og siden de fem kilometrene nordover fra brofestet på Silsand. Nordgående hurtigrute kom oss i forkjøpet. Gisundet er hovedleia for skipstrafikken — mange brønnbåter inkludert — mellom Harstad og Tromsø. Etter en kort sving innom SalMars egen del av brakkeanlegget er vi rustet for omvisning. SalMar-bygget er oppe, men innmaten er vi stort sett nødt til å se for oss mellom de røffe betongflatene.
— Der blir visningskorridoren, peker Fjellstad etter at vi har manøvrert oss over det som om ikke alt for lenge skal bli gulv å gå på. Visningskorridor er det også på InnovaMar på Frøya, og Fjellstad kan fortelle at nysatsingen på Senja blir svært lik SalMars suksessanlegg lenger sør.
— Her kommer bløggekarene, der blir sløyelinjene, forteller en fabrikksjef som tydeligvis vet eksakt hvordan det skal se ut når det hele kommer i drift neste sommer. Utstyrleverandørene er selvfølgelig valgt, som Helix-tanker fra Stranda Prolog, sløyemaskiner fra Baader, prosessutstyr fra Valka og mange flere. De skal sørge for at det vil suse atskillig mer fisk over broa og Gisund-leia enn det gjør i dag.
— Slakteriet får en kapasitet på 160 fisk i minuttet. Det blir 9.600 fisk og i overkant av to vogntog i timen, forteller Fjellstad og supplerer at det blir 345 tonn per skift og følgelig 700 tonn på en dag med to skift. Han peker også ut to mulige skjebner for laksen; enten sløyd, hel i kasser som palleteres med hjelp av robot, eller til filétering. I første omgang snakker man om seks sløyemaskin og én filetlinje — altså mindre enn på Frøya i dag, men med muligheter for å øke begge deler. Det er lagt til rette for hele fire filetlinjer til.
— Vi bygger for fremtiden, sier fabrikksjefen på SalMar. Det gjør også BeWi, som anlegger kassefabrikk i samme bygningskompleks. Vi snakker om 17.500 kvadratmeter pluss BeWi — som på InnovaMar.