Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

9 - 2020

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 9 – 2020

Lukk

Leder

Meningspanelet

Månedens Gullfisk

NF's blå

Frode Blakstad

Høyviks kommentar

Lek med tall

Ferdigsnakka

Norske fiskeriministre

Hempels kommentar

På tampen fra Provence

Duellen

Smånytt fra fiskerinæringen

Nye investeringer

Nye investeringer

Fisk og Forskning

Sundnes kommentar

Bok på kroken

NF's blå

NF's blå

NF's blå

NF's blå

NF's blå

NF's blå

Bok på kroken

Månedens intervju

SalMar bygger Senjas fremtid

Akkurat nå er det ingen som satser og bygger på Senja i Troms som SalMar

På Frøya heter det InnovaMar. Den nye storstua på Senja får navnet InnovaNor. Det ser ikke pent ut i dag, men når alt er ferdig og de styggeste «natursårene» reparert, vil SalMars gigan­tiske slakteri og foredlingsanlegg på Klubben bli et flott skue i terrenget. Slakteriet vil ha en kapasitet på 160 fisk i minuttet. 300 driftsdøgn og to skift gir en teoretisk slaktekapasitet på over 200.000 tonn. (Foto: SalMar)
Utgave nr. 9

Vi glemmer ikke Nergård og Wilsgård og alt som skjer på Husøy. Men akkurat nå er det ingen som satser og bygger på Senja i Troms som SalMar. De neste månedene reiser oppdrettsselskapet to store bygg i hver sin ende av verdikjeden. Slikt blir det levedyktige lokalsamfunn av. Og noen utfordringer.

 

Fabrikksjef Jørn Tore Fjellstad møter oss ved nedkjøringen til anleggsplassen på Klubben. Selv har vi kjørt fra Hamn på Senjas ytterside, slik at vi blant annet har passert Senjahopen og Gibostad på veien. Fjellstad har kjørt fra Finnsnes, over Gisund­brua og siden de fem kilometrene nordover fra brofestet på Sil­sand. Nordgående hurtigrute kom oss i forkjøpet. Gisundet er hovedleia for skipstrafikken — mange brønnbåter inkludert — mellom Harstad og Tromsø. Etter en kort sving innom SalMars egen del av brakkeanlegget er vi rustet for omvisning. SalMar-bygget er oppe, men innmaten er vi stort sett nødt til å se for oss mellom de røffe betongflatene.

— Der blir visningskorridoren, peker Fjellstad etter at vi har manøvrert oss over det som om ikke alt for lenge skal bli gulv å gå på. Visningskorridor er det også på InnovaMar på Frøya, og Fjellstad kan fortelle at nysatsingen på Senja blir svært lik SalMars suksessanlegg lenger sør.

— Her kommer bløggekarene, der blir sløyelinjene, forteller en fabrikksjef som tydeligvis vet eksakt hvordan det skal se ut når det hele kommer i drift neste sommer. Utstyrleverandørene er selvfølgelig valgt, som Helix-tanker fra Stranda Prolog, sløyemaskiner fra Baader, prosessutstyr fra Valka og mange flere. De skal sørge for at det vil suse atskillig mer fisk over broa og Gisund-leia enn det gjør i dag.

— Slakteriet får en kapasitet på 160 fisk i minuttet. Det blir 9.600 fisk og i overkant av to vogntog i timen, forteller Fjell­stad og supplerer at det blir 345 tonn per skift og følgelig 700 tonn på en dag med to skift. Han peker også ut to mulige skjebner for laksen; enten sløyd, hel i kasser som palleteres med hjelp av robot, eller til filétering. I første omgang snakker man om seks sløyemaskin og én filetlinje — altså mindre enn på Frøya i dag, men med muligheter for å øke begge deler. Det er lagt til rette for hele fire filetlinjer til.

 

Jørn Tore Fjellstad er fabrikksjef på InnovaNor, og er snart klar for å ta imot alt det SalMar produserer i nord. Anlegget på Klubben har sløyemaskiner fra Baader og prosessutstyr fra Valka. (Foto: HMS)

 

— Vi bygger for fremtiden, sier fabrikksjefen på SalMar. Det gjør også BeWi, som anlegger kassefabrikk i samme bygningskom­pleks. Vi snakker om 17.500 kvadratmeter pluss BeWi — som på InnovaMar.

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå