Hva skjer ved tilbakefall av strukturkvoter?
Mye står på spill når regjeringen skal bestemme om strukturgevinstene i kystflåten skal fordeles etter fartøyenes hjemmelslengde eller faktiske lengde.
Fem år etter at Eidesen-utvalget ble nedsatt og mange måneder etter at Stortinget behandlet Kvotemeldingen, står spørsmålstegnene fortsatt i kø. Aller først fordi Høyre og Arbeiderpartiet ikke ble enige. Omkamper kan vente. Dernest fordi flere vedtak først kan iverksettes etter at de er konsekvensutredet, og sluttligen fordi ingen vet hvordan naboen vil agere. Studer tabell 1 grundig. Den viser hvor mye som står på spill når regjeringen skal bestemme om strukturgevinstene i kystflåten skal fordeles etter fartøyenes hjemmelslengde eller faktiske lengde. Kystflåten over 21 meter, les «stor kyst», risikerer å få kvotegrunnlaget for torsk redusert med 36 prosent om strukturkvotene fordeles etter hjemmelslengde, mens flåtegruppen 15-21 meter får økt sitt kvotegrunnlag med hele 80 prosent. Behandlingen av Kvotemeldingen har skapt mer, ikke mindre usikkerhet. Resultatet er at investeringene vil gå ned — både på sjø og land. Her må man snarest rydde opp.
Vi gir oss ikke helt med strukturpolitikken i flåteleddet og oppfølgingen av Kvotemeldingen, som ble behandlet i Stortinget torsdag 7. mai i år. Meldingen ble vedtatt takket være regjeringspartiene og — ikke uventet — Fremskrittspartiet. FrP har jo sittet med to av fiskeri- og sjømatministrene i den perioden meldingen ble arbeidet frem. Mindretallet var kritisk til at behandlingen ikke ble utsatt som følge av Riksrevisjonens rapport og covid-19 viruset. Begge deler har tatt mye fokus og oppmerksomhet fra politikerne og hemmet den offentlige debatten om kvotemeldingen. Vi tror likevel det var bra at meldingen ble behandlet. Det hadde ikke skapt større forutsigbarhet og mindre usikkerhet om man hadde ventet.
Eidesen-utvalget ble etablert i 2015. Målsettingen var å utvikle et nytt, enklere, mer effektivt og ikke minst mer forutsigbart system for kvotefordelingen i Norge. Nå skriver vi snart 2021. Årene har løpt. Rett nok har Stortinget sagt sitt. Det håndfaste resultatet av Eidesen-utvalgets og Fiskeridepartementets melding til Stortinget om nytt kvotesystem er med andre ord på plass. Men absolutt ingen vil i dag mene at verden er blitt enklere og mer forutsigbar av den grunn. Tvert imot; i øyeblikket aner ingen hva som vil skje, aller minst fiskerne, som nå må tilpasse seg et system ingen kjenner konsekvensene av.