Noen tapte penger. Flere gikk ned i omsetning, noen holdt stand og noen få ekspanderte det første corona-året for verdens største sjømatselskaper. AquaChile klyver, Bakkafrost debuterer og Japan har fremdeles de øverste plassene i OL-året. MOWI holder tredjeplassen selv ominnovative Thai Union Group tar innpå. Vi har tidligere presentert listene over Norges største fiskeri- og havbruksselskaper rangert etter omsetning i 2020. Her skal det dreie seg om verdens 20 største sjømatselskaper. Den toppes som alltid av Maruha Nichiro med en omsetning på 74,6 milliarder kroner i siste regnskapsår.
Med tanke på at vi har lagt bak oss det første hele regnskapsåret med pandemi, er det forbausende stabilt på listen over verdens 20 største sjømatbedrifter. Eller kanskje det er naturlig at det ikke skjer så store byks i en periode mange er opptatt av å holde skansen. Det er de samme mastodontene i øvre del av tabellen, og de samme landene — aller mest Japan og Norge — som dominerer det hele. Samtidig er det både opp- og nedrykk på tabellen, og bak en relativt kjedelig utvikling omsetningsmessig kan det skjule seg et hendelsesrikt år med hard kamp. Mange av kjempene vi omtaler, har ikke bare møtt coronautfordringer i marked og logistikk, men har også måttet takle større virusutbrudd i eget selskap. Med unntak av SalMar og Insula har de norske selskapene opplevd nedgang i omsetningen siden 2019. Det gjelder særlig Cermaq. Måler vi i yen, har nesten alle de japanske selskapene gått ned i omsetning. Men siden yen-kursen alt i alt styrket seg mot krona, kommer de japanske ruggene bedre ut på vår tabell. Det var ellers chilenske AquaChile som gjorde det største klyvet og faktisk byttet plass med Cermaq som lå tre plasser over sist.
Stø kurs gjennom stormen
Størst er uansett størst, og også i koronaåret 2020 som i alle andre år vi har hatt denne rangeringen, ligger Tokyo-baserte Maruha Nichiro på topp. Særlig med tanke på at vi er inne i en pandemi, med en gitt start, kan det japanske regnskapsåret fra 1. april til 31. mars virke inn. Det er også stilt spørsmål ved i hvilken grad Trump-perioden har virket inn. Så er det nevnt. For Maruha Nichiro kan de tidligere underskuddene i den amerikanske datterbedriften Peter Pan og salget av denne vært en viktigere faktor de siste årene. I november anslo Maruha Nichiro selv at det bokførte tapet i Peter Pan-salget vil ligge på 266,4 millioner. Dette skremmer selvfølgelig ikke et selskap som Maruha Nichiro fra å kjøpe seg inn i andre selskaper. Så sent som 24. juni i år ble det kjent at de hadde ervervet aksjemajoriteten i den japanske tunfiskforedleren Marine Access. Ellers var forrige regnskapsår det første til adm. direktør og styreleder Masura Ikemi, som riktignok ikke var nyere enn at han har jobbet i selskapet siden 1981. I 2020 var det for øvrig 140 år siden Ikujiro Nakabe startet opp selskapet ved å begynne oppkjøp og transport av fisk — altså i 1880. Han hadde sikkert andre utfordringer enn Ikemi og det store mannskapet hans bakstet med i jubileumsåret.