Skip to content

Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

6/7 - 2021

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 6/7 – 2021

Lukk

Bent Dreyer

Høyviks kommentar

Brev fra leserne

Leder

Historiske godbiter

Månedens Gullfisk

Månedens intervju

Fjordlandet

Nyheter fra Nofima

Østensjøs kommentar

Bjarnasons kommentar

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

Nye investeringer

Duellen

På tampen fra Provence

Bok på kroken

Harde tak for kjempene

Her skal det dreie seg om verdens 20 største sjømatselskaper. Den toppes som alltid av Maruha Nichiro

2020 ble kanskje et tøft år for mange av verdens største sjømat­selskaper. Men de mister aldri apetitten. Også i coronaåret 2020 fortsatte jakten på gode oppkjøpskandidater. Mange ble spist med hud og hår.
Utgave nr. 6/7

Noen tapte penger. Flere gikk ned i omsetning, noen holdt stand og noen få ekspanderte det første corona-året for verdens største sjømatselskaper. AquaChile klyver, Bakkafrost debuterer og Japan har fremdeles de øverste plassene i OL-året. MOWI holder tredje­plassen selv ominnovative Thai Union Group tar innpå. Vi har tidligere presentert listene over Norges største fiskeri- og havbruksselskaper rangert etter omsetning i 2020. Her skal det dreie seg om verdens 20 største sjømatselskaper. Den toppes som alltid av Maruha Nichiro med en omsetning på 74,6 milliarder kroner i siste regnskapsår.

Med tanke på at vi har lagt bak oss det første hele regnskapsåret med pandemi, er det forbausende stabilt på listen over verdens 20 største sjømatbedrifter. Eller kanskje det er naturlig at det ikke skjer så store byks i en periode mange er opptatt av å holde skansen. Det er de samme mastodontene i øvre del av tabellen, og de samme landene — aller mest Japan og Norge — som dominerer det hele. Samtidig er det både opp- og nedrykk på tabellen, og bak en relativt kjedelig utvikling omsetningsmessig kan det skjule seg et hendelsesrikt år med hard kamp. Mange av kjempene vi omtaler, har ikke bare møtt coronautfordringer i marked og logistikk, men har også måttet takle større virusutbrudd i eget selskap. Med unntak av SalMar og Insula har de norske selskapene opplevd nedgang i omsetningen siden 2019. Det gjelder særlig Cermaq. Måler vi i yen, har nesten alle de japanske selskapene gått ned i omsetning. Men siden yen-kursen alt i alt styrket seg mot krona, kommer de japanske ruggene bedre ut på vår tabell. Det var ellers chilenske AquaChile som gjorde det største klyvet og faktisk byttet plass med Cermaq som lå tre plasser over sist.

Stø kurs gjennom stormen


Størst er uansett størst, og også i koronaåret 2020 som i alle andre år vi har hatt denne rangeringen, ligger Tokyo-baserte Maruha Nichiro på topp. Særlig med tanke på at vi er inne i en pandemi, med en gitt start, kan det japanske regnskapsåret fra 1. april til 31. mars virke inn. Det er også stilt spørsmål ved i hvilken grad Trump-perioden har virket inn. Så er det nevnt. For Maruha Nichiro kan de tidligere underskuddene i den amerikanske datterbedriften Peter Pan og salget av denne vært en viktigere faktor de siste årene. I november anslo Maruha Nichiro selv at det bokførte tapet i Peter Pan-salget vil ligge på 266,4 million­er. Dette skremmer selvfølgelig ikke et selskap som Maruha Nichiro fra å kjøpe seg inn i andre selskaper. Så sent som 24. juni i år ble det kjent at de hadde ervervet aksjemajoriteten i den japanske tunfiskforedleren Marine Access. Ellers var forrige regnskapsår det første til adm. direktør og styreleder Masura Ikemi, som riktignok ikke var nyere enn at han har jobbet i selskapet siden 1981. I 2020 var det for øvrig 140 år siden Ikujiro Nakabe startet opp selskapet ved å begynne oppkjøp og transport av fisk — altså i 1880. Han hadde sikkert andre utfor­dringer enn Ikemi og det store mannskapet hans bakstet med i jubileumsåret.

Fjorårets salg av den amerikanske datterbedriften Peter Pan Seafood Comany i Bellevue i Washington State ga verdens største sjømatselskap — Maruha Nichiro — et bokført tap på hele 266,6 millionerv kroner. Her produksjonsanlegget til Peter Pan i Port Moller i Alaska. (Foto: Peter Pan Seafood Company)
Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå