Skip to content

Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

8-2021

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 8-2021

Lukk

NF's blå

Brev fra leserne

Meningspanelet

INGES hjørne

Geir Ove Ystmark

Sandøys kommentar

Historiske godbiter

Ferdigsnakka

Fjordlandet

Nyheter fra Nofima

Hempels kommentar

Sundnes kommentar

Duellen

På tampen fra Provence

Fisk og Forskning

Nye investeringer

Månedens Gullfisk

Månedens intervju

Nyheter fra Nofima

Hvem eier laksebedriftene i Norge?

Nofima har sett på hvordan eierskapet fordeles, med hovedvekt på hvor stor andel som er såkalt familieeid.

Publisert: 29. september 2021

Denne artikkelen er en forkortet utgave av en nylig
utgitt rap­port fra Nofima om
eierskapet i norsk lakseoppdrettsnæring.
Den er skrevet av forsker Thomas Nyrud
(t.v.) og seniorforsker Eirik Mikkelsen. (Foto: Nofima)

Eierskap til næringsvirksomhet kan påvirke en rekke forhold. Det gjelder f.eks. hvor stor del av verdiskapingen som tilfaller aktører i Norge, og hvordan den geografiske fordelingen blir. Eierskapet kan også påvirke utviklingen i selskapene. I media fremstilles ofte eierskapet i laksenæringen som «børskapital». Men er det slik? Nofima har sett på hvordan eierskapet fordeles, med hovedvekt på hvor stor andel som er såkalt familieeid. Her er resultatene.

Hvem kontrollerer en bedrift?
Aksjonærenes rettigheter og kontroll over et selskap vil variere med eierandelen. Aksjeloven og allmennaksjeloven gir regelverket. Eierandeler fra 10 prosent og oppover gir ulike rettigheter for aksjeeierne. Når eierandelen overstiger 50 prosent har eierne i realiteten kontroll over selskapet. Dog finnes unntak som krever minst 2/3-dels eierskap.

Noen liker å skape et inntrykk av at norsk oppdrettsnæring eies og styres av utenlandsk storkapital. Det er ikke riktig. To av tre norske matfiskkonsesjoner er eid av norske selskaper eller personer. Flere av de største selskapene er familieeid. Det gjelder f.eks. Nordlaks AS, som nå har fått den enorme havfarmen til Norge og er godt i gang med produksjonen «om bord». (Foto: Nordlaks)
Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå