Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

6/7 - 2022

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 6/7 – 2022

Lukk

Meningspanelet

Leder

INGES hjørne

Guldens Lupe

Leder

Månedens Gullfisk

Bent Dreyer

Høyviks kommentar

Månedens intervju

Ferdigsnakka med

Seafood Innovation

Østensjøs kommentar

Hempels kommentar

Fisk og Forskning

Bok på kroken

Sundnes kommentar

På tampen fra Provence

Bent Dreyer

Tar ordet

Når demningen brister

Her skal det handle om størrelsen på fartøy, og hva som kan skje når meter blir byttet med kubikk.

Lengde som kriterium åpner for fantasifulle måter å forlenge eller forkorte båter på, alt etter hva som er mest hensiktsmes­sige. Det finnes mange metoder som er mer spekulative enn denne — å føye til et midtparti på ca. 8 meter. Oddgeir Krag kan fortelle at ombyggingen av «Sara Karin» koster ca. 30 millioner og at båten nå rykker opp fra fartøygruppen 15-21 meter til over 21 meter. I øyeblikket befinner båten seg i Hirtshals, men den er ventet hjem til Nord-Lenangen i september.
Publisert: 22. august 2022
Bent Magne Dreyer er forskningssjef for faggruppen Næringsøkonomi ved Nofima i Tromsø og professor II ved Norges Arktiske universitet (UiT).

I fiskerireguleringene er det satt opp mange sperringer. Er sperringene effektive blir de gjerne utfordret og justert. Er de ikke effektive, forsvinner de fordi ingen vil vedlikeholde dem. Her skal det handle om størrelsen på fartøy, og hva som kan skje når meter blir byttet med kubikk.

I fiskerireguleringene har vi lange tradisjoner for å sette opp sperringer. Det er f.eks. begrenset hvem som kan fange hvor mye av en art, hvor, når og med hvilket fartøy og redskap. Når fang­sten er om bord, er det bestemt hvem som kan selge fisken til hvem. Det er sågar bestemt hvor lange fiskefartøy skal være.

Fartøystørrelse var tidligere viktig for å unngå konflikter og sikre like konkurransevilkår på fiskefeltene i de store sesong­fiskeriene. Også dagens reguleringer benytter fartøystørrelse som et mål som f.eks. er avgjørende for hvilke fiskefelt som kan benyttes.

Helt siden Finnmarksmodellen ble introdusert tidlig på 1990-tallet har lengde vært det viktigste kriteriet for fordeling av fiskekvoter. Nå er det mange som mener at flere kriterier bør tas i betraktning, f.eks. kubikkmeter lasterom.
Norsk Fiskerinæring

Vil du lese mer av saken på en enkel måte? Få tilgang i 24 timer uten binding eller forpliktelser.

Logg inn

Prøv gratis i 14 dager

 

Vi gir deg 24 timers gratis prøvetid på NorskFisk.no. Lag en bruker uten binding eller andre forpliktelser. Fyll inn navn, (firma), epost og egen kode, og du er i gang. Er du allerede abonnent, men har ikke digital bruker? Gi oss beskjed, og vi hjelper deg. Du kan lese mer om abonnement eller ta kontakt med oss her 

Få innsikt og oversikt

Et årsabonnement koster 2415,- og gir deg tilgang til alle saker på NorskFisk.no, magasinet Norsk Fiskerinæring samt årboken Norsk Sjømatnæring. Les mer ved å trykke “Bli abonnent”.

Bli abonnent

Skrevet av:

Bent Dreyer

Relaterte saker

Hva er Bjørnar Skjærans status etter de første 500 dagene? Vi kan ikke erindre at det noen gang har hersket så stor politisk usikkerhet i sjømatnæringen som i dag.

Leder

Svaret syntes enkelt; De må strukturere slik som resten! Men kanskje er ikke dette eneste løsningen?

Leder
Sideblikk
Meningspanelet

Meningspanelet nr. 2 – 2023

Meningspanelet består av sentrale aktører fra ulike deler av sjømatnæringen. Hver måned...
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå