Bent Dreyer
Tar ordet
Når demningen brister
Her skal det handle om størrelsen på fartøy, og hva som kan skje når meter blir byttet med kubikk.


I fiskerireguleringene er det satt opp mange sperringer. Er sperringene effektive blir de gjerne utfordret og justert. Er de ikke effektive, forsvinner de fordi ingen vil vedlikeholde dem. Her skal det handle om størrelsen på fartøy, og hva som kan skje når meter blir byttet med kubikk.
I fiskerireguleringene har vi lange tradisjoner for å sette opp sperringer. Det er f.eks. begrenset hvem som kan fange hvor mye av en art, hvor, når og med hvilket fartøy og redskap. Når fangsten er om bord, er det bestemt hvem som kan selge fisken til hvem. Det er sågar bestemt hvor lange fiskefartøy skal være.
Fartøystørrelse var tidligere viktig for å unngå konflikter og sikre like konkurransevilkår på fiskefeltene i de store sesongfiskeriene. Også dagens reguleringer benytter fartøystørrelse som et mål som f.eks. er avgjørende for hvilke fiskefelt som kan benyttes.

Vil du lese mer av saken på en enkel måte? Få tilgang i 24 timer uten binding eller forpliktelser.
Logg inn
Prøv gratis i 14 dager
Vi gir deg 24 timers gratis prøvetid på NorskFisk.no. Lag en bruker uten binding eller andre forpliktelser. Fyll inn navn, (firma), epost og egen kode, og du er i gang. Er du allerede abonnent, men har ikke digital bruker? Gi oss beskjed, og vi hjelper deg. Du kan lese mer om abonnement eller ta kontakt med oss her
Få innsikt og oversikt
Et årsabonnement koster 2415,- og gir deg tilgang til alle saker på NorskFisk.no, magasinet Norsk Fiskerinæring samt årboken Norsk Sjømatnæring. Les mer ved å trykke “Bli abonnent”.