Verdens 20 største sjømatselskap hadde i fjor en samlet omsetning oppunder 400 milliarder norske kroner, som gir nesten 20 milliarder i snitt. De store blir større, og i hjemlig valuta vokste de fleste på denne listen. Valutautviklingen i 2021 bidro til at det norske landslaget styrket seg ytterligere. Og at noen gamle japanske kjenninger tapte terreng eller forsvant ut.
Men den største er fremdeles størst. Og omsetningen på 867 milliarder yen Maruha Nichiro hadde i fjor, har aldri vært større — med en vekst på 7,1 prosent i landets egen valuta. Måler vi driftsresultatet på samme måte, snakker vi om en økning på 47,3 prosent, mens det ordinære resultatet økte med 52,5 prosent. Like fullt tar våre tabeller utgangspunkt i gode gamle norske kroner, og valutautviklingen har alltid gitt utslag på disse rangeringene. Følgelig gikk omsetningen til verdens største sjømatselskap ned i norske kroner, fra 74,6 milliarder i 2020 til 67,9 milliarder i fjor — basert på regnskapsår fra mars til mars. Når det er sagt, er ingen Maruha Nichiro rangen stridig. Det Tokyo-baserte selskapet har vært verdens største sjømatselskap siden vi begynte med denne oversikten for 15 år siden. Da var forresten Maruha alene på topp, før fusjonen med Nichiro samme år.
Dagens Maruha Nichiro har 12.352 ansatte, selger årlig fire milliarder bokser med Akebono laks, omfatter 152 selskaper i 70 land, og kan skilte med 140 års historie. Aller viktigste milepæl var da man lyktes med oppdrett av makrellstørje fra egg til slakt. Det siste er også i ferd med å gjøre den for mange usynlige kjempen kjent. Innen fiskeri økte omsetningen siste år grunnet økt salg av blant annet hestemakrell i New Zealand, men driftsresultatet gikk ned på grunn av liten overføringskvote av patagonsk tannfisk. Ellers var det økt salg av, gode priser og reduserte driftskostnader for merdtunfisk, og også gode priser for yellowtail. Utvikling av ulike tilbud innen hjemlevering ga videre god prisutvikling for annen sjømat. I USA opplevde man redusert omsetning og bedre resultater ved at man trakk seg ut av villaksnæringen året før — og gjennom økte priser for pollock. I Asia utenom Japan ga kjøpet av et produksjonsselskap i Vietnam og vekst innen pet food i Thailand omsetningsvekst.