Skip to content

Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

6/7 - 2022

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 6/7 – 2022

Lukk

Meningspanelet

Leder

INGES hjørne

Guldens Lupe

Leder

Månedens Gullfisk

Bent Dreyer

Høyviks kommentar

Månedens intervju

Ferdigsnakka

Seafood Innovation

Østensjøs kommentar

Hempels kommentar

Fisk og Forskning

Bok på kroken

Sundnes kommentar

På tampen fra Provence

SVULMENDE
SJØMATSTORHETER

Verdens 20 største sjømatselskap hadde i fjor en samlet omsetning oppunder 400 milliarder norske kroner, som gir nesten 20 mil­liarder i snitt.

2020 ble kanskje et tøft år for mange av verdens største sjømat­selskaper. Men de mister aldri apetitten. Også i coronaåret 2020 fortsatte jakten på gode oppkjøpskandidater. Mange ble spist med hud og hår.
Publisert: 22. august 2022

Verdens 20 største sjømatselskap hadde i fjor en samlet omsetning oppunder 400 milliarder norske kroner, som gir nesten 20 mil­liarder i snitt. De store blir større, og i hjemlig valuta vokste de fleste på denne listen. Valutautviklingen i 2021 bidro til at det norske landslaget styrket seg ytterligere. Og at noen gamle japanske kjenninger tapte terreng eller forsvant ut.

Men den største er fremdeles størst. Og omsetningen på 867 mil­liarder yen Maruha Nichiro hadde i fjor, har aldri vært større — med en vekst på 7,1 prosent i landets egen valuta. Måler vi driftsresultatet på samme måte, snakker vi om en økning på 47,3 prosent, mens det ordinære resultatet økte med 52,5 prosent. Like fullt tar våre tabeller utgangspunkt i gode gamle norske kroner, og valutautviklingen har alltid gitt utslag på disse rangerin­gene. Følgelig gikk omsetningen til verdens største sjømatselskap ned i norske kroner, fra 74,6 milliarder i 2020 til 67,9 mil­liarder i fjor — basert på regnskapsår fra mars til mars. Når det er sagt, er ingen Maruha Nichiro rangen stridig. Det Tokyo-baserte selskapet har vært verdens største sjømatselskap siden vi begynte med denne oversikten for 15 år siden. Da var forresten Maruha alene på topp, før fusjonen med Nichiro samme år.

Maruha Nichiro er stort på alt. Konsernet omfatter over 150 selskaper og gir arbeid til ca. 12.300 personer. Hvor mange som jobber på sjøen vet vi ikke, men selskapet opererer en betydelig fiskeflåte. Her er et av fartøyene — «Taiyo Chuuk».

Dagens Maruha Nichiro har 12.352 ansatte, selger årlig fire milliarder bokser med Akebono laks, omfatter 152 selskaper i 70 land, og kan skilte med 140 års historie. Aller viktigste milepæl var da man lyktes med oppdrett av makrellstørje fra egg til slakt. Det siste er også i ferd med å gjøre den for mange usyn­lige kjempen kjent. Innen fiskeri økte omsetningen siste år grunnet økt salg av blant annet hestemakrell i New Zealand, men driftsresultatet gikk ned på grunn av liten overføringskvote av patagonsk tannfisk. Ellers var det økt salg av, gode priser og reduserte driftskostnader for merdtunfisk, og også gode priser for yellowtail. Utvikling av ulike tilbud innen hjemlevering ga videre god prisutvikling for annen sjømat. I USA opplevde man redusert omsetning og bedre resultater ved at man trakk seg ut av villaksnæringen året før — og gjennom økte priser for pollock. I Asia utenom Japan ga kjøpet av et produksjonsselskap i Vietnam og vekst innen pet food i Thailand omsetningsvekst.

Japanske Maruha Nichiro troner suverent på toppen, og har gjort det i alle fall de siste 15 årene. Hvert år produserer og selger f.eks. denne sjømatkjempen fire milliarder hermetikkbokser med Akebono laks. Slikt blir det penger av!
Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå