
Lanseringen av Sjømatrådets opphavsmerke fant sted 25. april 2017 på standen til Norges sjømatråd under fiskerimessen i Brüssel. Det var designbyrået Uniform som utviklet merket for å skape assosiasjoner til speiling av fjell i hav, og horisonten som binder det hele sammen. — Vi ønsker å få frem det unike med Norge; det kalde klare havet, våre naturgitte premisser, vår respekt for naturen, vår kystkultur og vårt opphav. Det nye merket kommuniserer tydelig denne stoltheten, sa kreativ leder Tone Bergan i Uniform. (Ill: Norges sjømatråd)
Varemerket Seafood from Norway har i ulike varianter frontet norske sjømatprodukter i 40 år. Det brukes av norske eksportører og av selskaper i utlandet ut fra et sett av regler noen synes er vel mange, andre synes er for få. Uansett er de formet av og for næringen. Og aller mest brukt lengst øst.
Quingdao Double Fresh gjør det. Mowi Boulogne gjør det. Okamura Foods også. Boston Sword and Tuna gjør det. Korshags Food gjør det. Gold Food International Trading and Investment Joint Stock Company i Vietnam gjør det. Og ikke så rent få norske eksportører bruker varemerket Seafood from Norway for å vise opphav og fremme salget.